Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Dinsdag, 23 april 2024
Modelspoor
Techniek
Sluitverlichting
Tekst: Erik Kruithof

Om het personenmaterieel een waarheidsgetrouw uiterlijk te geven zou men er sluitverlichting in moeten inbouwen. Het zelf inbouwen van een echt werkende sluitverlichting is niet moeilijk of duur. Voor het inbouwen gaan we er van uit dat het rijtuig al over interieurverlichting beschikt. Is dit niet het geval dan zou u moeten overwegen deze alsnog aan te schaffen of zelf voor de stroomafname zorgen door middel van een sleepcontact op de assen van het rijtuig.

De onderdelen
Voor het maken van de sluitverlichting zijn er 2 rode LED's nodig van een kleine diameter (bv. 1,8mm) en een weerstand van 560 Ohm. Alle onderdelen zijn verkrijgbaar bij de dichtstbijzijnde elektronicawinkel.

De bouw
De sluitverlichting zelf maakt u in de volgende stappen.

1) Zorg dat er gaatjes in het rijtuig zitten op de plaats van de sluitverlichting, hier komen de koppen van de LED's doorheen. Zitten er geen gaatjes, dan moet u ze er zelf voorzichtig in maken.

2) Neem de 2 LED's en soldeer de Anode en Kathode (zie afbeelding) van beide LED's aan elkaar volgens onderstaande afbeelding. Let bij het solderen er op dat de afstand tussen de LED's de zelfde is als die tussen de 2 gaten in het rijtuig. De potjes van de LED's kunnen zonodig worden ingekort.


Tekening met anode en kathode.

Tekening met de te solderen verbindingen.

3) Soldeer dan aan poot 1 de weerstand en aan poot 2 een stukje draad, zie afbeelding, en let erop dat 1 en 2 elkaar op geen enkele wijze elkaar hunnen raken.


Tekening met de te solderen verbindingen.

4) Verbind de weerstand en de draad (2) aan de stoomafname punten van de binnenverlichting. Hiervoor is geen echte handleiding omdat dit bij elk rijtuig kan verschillen. De sluitverlichting brand altijd maar aan 1 kant, namelijk de achterkant van de trein. Als de sluitverlichting verkeert om brand, dus als de trein achteruit rijd, dan moet u de draden die aan de stroomafname punten zitten omwisselen. Op een digitaal gestuurde modelbaan zal deze sluitverlichting niet naar behoren functioneren.

Constante sluitverlichting
Als er behoefde is aan een sluitverlichting die constant, onafhankelijk van de rijrichting, brand kan men tussen de contactpunten van de verlichting en de weerstand en draad (2) een brugcel plaatsen. Hierbij sluit men de 2 met het ~-teken gemerkte pootjes aan de contactpunten van de binnenverlichting en de 2 met het +-teken en het - -teken aan de weerstand en draad (2).

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
U kunt uw eigen kopij insturen naar onze redactie.
 PDF-versie
Klik hier voor een PDF-versie.
 Medewerkers