Modelbesprekingen
Roco Br 143 in 1:160
Tekst: Erik Kruithof
Met de toenemende elektrificering door de Deutsche Reichsbahn in de jaren tachtig ontstond er behoefde aan nieuwe elektrische locomotieven. Deze vraag was de aanleiding voor de ontwikkeling van een nieuwe vierassige locomotief. In 1982 verscheen er een prototype met een maximumsnelheid van 140 km/u wat meer dan nodig was voor de geplande diensten. In 1984 begon de serielevering met de 243 002, een variatie op het prototype die een maximumsnelheid van 120 km/u kreeg. Dit beviel zo goed dat er ruim 650 locs werden besteld. Vanaf de 243 299 werden de fronten van de locs sterker gerond. Toen na val van de muur het goederenvervoer in Oost Duitsland terugliep gingen verschillende locs naar het westen. Vanaf 1992 werden de locs Br 243 omgenummerd als Br 143 en vanaf 1992 werden ze uitgerust voor het S-Bahn verkeer.
Het model Het model van de Br 143 is technisch ongeveer gelijk aan de eerder besproken Br 181.2 van Roco in 1:160. Zo is dit model eveneens fijn en gedetailleerd uitgevoerd en beschikt het over goede rijeigenschappen. De loc beschikt over een drie-polige motor met vliegwiel. Alle assen van het model zijn aangedreven en uitgevoerd met stroomafname. De stroomafname kan ook over de stroomafnemers geschieden. Twee wielen van een draaistel zijn voorzien van antislipbanden. Tevens beschikt het model over geel/geel wissellicht. Ondanks de goed uitgevoerde kap is de loc niet geheel meer volgens de laatste stand van de techniek. Zo beschikt het model niet over een stekker aansluiting voor een decoder. Een decoder als de Selectrix 66836 (niet de aan de decoder zittende stugge kabel gebruiken!) kan overigens wel zonder al te grote problemen in het model worden ingebouwd. Naast het ontbreken van deze stekker aansluiting beschikt de loc ook niet over een NEM-koppelingsschacht of rood/wit lichtwisseling. Eveneens als de Br 181.2 van Roco kan dit model te kampen krijgen met een zwakke bevestiging van de draden aan de draaistellen, waardoor deze gemakkelijk los raken en de stroomafname door de loc sterk verminderd.
Conclusie
Geraadpleegde bronnen:
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |