Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 22 januari 2021
Modelspoor
Modelbesprekingen
Roco VT 11.5 (TEE) in 1:160
Tekst: Erik Kruithof

Aan het eind van de jaren vijftig besloot de DB tot aanschaf van luxueuze zevendelige dieseltreinstellen voor de Trans Europe Express-diensten. Om het reiscomfort op een hoog peil te brengen werden de rijtuigen zo breed mogelijk uitgevoerd, waardoor deze maar 17,40 meter lang konden zijn. De motorwagens werden door hun bijzondere vorm 19,20 meter lang. De aandrijving van de trein is ondergebracht in twee machineruimten voor en achter in de trein. Het eerste treinstel werd afgeleverd op 15 mei 1957 in AW Nürnberg. Vanaf 1968 werden de treinstellen van VT 11.5 omgenummerd naar BR 601.

Na enkele persritten begon de reguliere dienst van de TEE treinstellen in juni 1957. De treinstellen reden toen de treinen TEE 77/78 Helvetia (Hamburg - Zürich), TEE 31/32 Rhein-Main (Frankfurt/M - Amsterdam), TEE 74/75 Saphir (Dortmund - Brussel - Oostende) en TEE 168/185 Paris-Ruhr (Dortmund - Parijs). Door het vervangen van de TEE-treinstellen door getrokken materieel werden deze vanaf 1971 ingezet in het nieuwe Intercitynetwerk tussen de grote Duitse steden. In deze IC-diensten waren de treinen tot de invoering van de tweedeklas op het IC-net in 1979 te vinden. Doordat de treinstellen ook dikwijls werden ingezet in het charterverkeer besloot de DB de treinstellen die niet meer in dienst waren op het IC-net aan te passen voor toeristische diensten. De tussenrijtuigen werden hiertoe aangepast en het Intercitylogo op de fronten werd vervangen door het DB logo.

Het model
Het Roco model van de TEE (VT 11.5) was in de catalogus 02/03 in twee delen verkrijgbaar. De eerste set met het nummer 23005 bevat de motorwagens, een tussenrijtuig en het barrijtuig. De tweede set met het nummer 23006 verlengt de eerste set met twee tussenrijtuigen en het restauratierijtuig. Met de Herfstnieuwtjes van 2003 bracht Roco de TEE opnieuw uit als één set met het bestelnummer 23100. In het verleden heeft de TEE onder verschillende bestelnummers in de catalogus gestaan, waarbij elk nummer een andere uitvoering vertegenwoordigde. Op sites als eBay zijn deze uitvoeringen nog redelijk verkrijgbaar.

Het Roco model van de TEE

Het Roco model van de TEE stamt uit de eerste helft van de jaren 80 en is ook naar huidige maatstaven nog redelijk gedetailleerd uitgevoerd. Het model beschikt over een motor met vliegwiel in één van de motorwagens. Van deze motorwagen zijn twee van de vier assen aangedreven en voorzien van antislipbanden. De rijeigenschappen zijn redelijk goed, maar het model is zoals we gewend zijn van Roco wel wat luidruchtig. Alle tussenwagens zijn standaard voorzien van interieurverlichting en het model beschikt over een rood/geel wissellicht. Het model beschikt niet over een NEM-steekverbinding voor de inbouw van een decoder. Wel beschikt het model over een imitatie koppeling aan de beide kopzijden van de motorwagens en starre koppelingen tussen de rijtuigen onderling. De imitatie koppeling kan worden vervangen door werkend exemplaar welke echter niet meegeleverd is.

Op de Roco TEE valt het nodige aan te merken. Zo heeft het model geen NEM-steekverbinding voor het inbouwenvan een decoder. Voor deze inbouw is in de functionerende motorwagen wel voldoende ruimte te creëren. Voor een goed functioneren van de frontverlichting in de andere motorwagen moet ook daar een decoder worden ingebouwd, maar dit is niet strikt noodzakelijk om te kunnen rijden. Naast het ontbreken van een NEM-steekverbinding heeft het model ook geen kortkoppelingsschacht volgens de NEM-norm. Dat laatste is ook niet van echt belang aangezien de TEE tijdens de normale dienst op de modelbaan waarschijnlijk nooit zal koppelen. Verder werkt de bovenste lamp van de frontverlichting bij sommige productieseries niet. Ook op de afwerking van het model kan nog wat kritiek geleverd worden. De rijtuigovergangen hadden wat netter afgewerkt kunnen worden en ook de opschriften konden wat scherper.

Conclusie
Het schaal N Roco model van de VT 11.5 is niet meer volgens de laatste stand van de techniek. Op de grotere modelbaan zal het model echter niet misstaan in het internationale personenvervoer en daar de nodige nostalgische sfeer scheppen.

Rapport ++ + +/- - --
Rijeigenschappen x
Detaillering x
Opschriften x
Inbouw decoder x
Onderhoud x
Prijs/Kwaliteit x
Totaal oordeel x

Geraadpleegde bronnen:
- www.dbtrains.com

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
U kunt uw eigen kopij insturen naar onze redactie.
 PDF-versie
Klik hier voor een PDF-versie.
 Medewerkers