Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 25 april 2024
Modelspoor
Modelbesprekingen
Roco VT 98 (Railbus) in 1:87
Tekst: Erik Kruithof

Als redder voor de nevenspoorlijnen werd in 1949 gestart met de ontwikkeling van de Railbussen. Na levering van enkele prototypen startte men in 1952 met de serie levering van de VT 95. De VT 95 was een éénmotorige motorwagen met één bijwagen. Aangezien het vermogen van de VT 95 onvoldoende bleek voor stijgende trajecten en het trekken van meerdere bijwagens nam de DB tussen 1955 en 1962 de tweemotorige VT 98 in dienst. Van deze VT 98 bestelde de DB meer dan 300 exemplaren en een bijna even groot aantal stuur- en tussenwagens. Door de geringe kosten van de Railbussen ten opzichte van een normaal treinstel was de Railbus uitermate geschikt om een treindienst te behouden op de onrendabele lijnen die anders gesloten dreigde te worden.

Het model
Het Roco model van de Railbus, de VT 98, is in de huidige catalogus verkrijgbaar als gelijkstroomuitvoering met ingebouwde decoder met Loksound voor digitaal bedrijf (63026) en een wisselstroom uitvoering met NEM-steekverbinding (69026). De digitale uitvoering kan ook op analoge banen worden ingezet, waarbij echter de geluidsfuncties niet werken. Naast de motorwagen (VT 98) en de stuurwagen (VS 98) is ook de tussenwagen (VB 98) los verkrijgbaar (63021 DC/69021 AC).

Het Roco model van de VT 98/VS 98 in 1:87.

Het Roco model van de Railbus is gedetailleerd uitgevoerd en beschikt dankzij een motor met vliegwiel over goede rijeigenschappen, maar het model is zoals we gewend zijn van Roco wel wat luidruchtig. Van de motorwagen zijn de beide assen aangedreven en uitgerust met stroomafname. De digitale versie is standaard voorzien van een Loksound decoder met realistisch geluid. Alle wagens zijn standaard voorzien van interieurverlichting en de gelijkstroom uitvoering van het model beschikt over een rood/geel wissellicht op de motorwagen en één zijde van de stuurwagen. De wagens beschikken over een NEM-koppelingsschacht en kunnen onderling worden gekoppeld via een starre koppeling of via een standaard- of kortkoppeling.

Op de uitvoering van het model valt eigenlijk geen zware kritiek te geven. Zo wordt het model geleverd met de nodige losse (remslangen, imitatie koppeling etc.) onderdelen die nog op het model gemonteerd moeten worden. Het grootste deel van deze onderdelen kan bij het gebruik van een koppeling niet worden gemonteerd. Een volgend punt, wat niet echt kritiek is op het model, is dat analoge gelijkstroomrijders niet een uitvoering zonder decoder kunnen verkrijgen.

Conclusie
Het Roco model van de Railbus (VT 98) is een kenmerkend model dat niet mag ontbreken op de zijlijnen op de Duitse tijdperk III modelbaan. Zeker de Loksound uitvoering zal niet misstaan op de (digitale) modelbaan.

Rapport ++ + +/- - --
Rijeigenschappen x
Detaillering x
Opschriften x
Inbouw decoder x
Onderhoud x
Prijs/Kwaliteit x
Totaal oordeel x

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
U kunt uw eigen kopij insturen naar onze redactie.
 PDF-versie
Klik hier voor een PDF-versie.
 Medewerkers