Modelbesprekingen
Roco VT 98 (Railbus) in 1:87
Tekst: Erik Kruithof
Als redder voor de nevenspoorlijnen werd in 1949 gestart met de ontwikkeling van de Railbussen. Na levering van enkele prototypen startte men in 1952 met de serie levering van de VT 95. De VT 95 was een éénmotorige motorwagen met één bijwagen. Aangezien het vermogen van de VT 95 onvoldoende bleek voor stijgende trajecten en het trekken van meerdere bijwagens nam de DB tussen 1955 en 1962 de tweemotorige VT 98 in dienst. Van deze VT 98 bestelde de DB meer dan 300 exemplaren en een bijna even groot aantal stuur- en tussenwagens. Door de geringe kosten van de Railbussen ten opzichte van een normaal treinstel was de Railbus uitermate geschikt om een treindienst te behouden op de onrendabele lijnen die anders gesloten dreigde te worden.
Het model Het Roco model van de Railbus is gedetailleerd uitgevoerd en beschikt dankzij een motor met vliegwiel over goede rijeigenschappen, maar het model is zoals we gewend zijn van Roco wel wat luidruchtig. Van de motorwagen zijn de beide assen aangedreven en uitgerust met stroomafname. De digitale versie is standaard voorzien van een Loksound decoder met realistisch geluid. Alle wagens zijn standaard voorzien van interieurverlichting en de gelijkstroom uitvoering van het model beschikt over een rood/geel wissellicht op de motorwagen en één zijde van de stuurwagen. De wagens beschikken over een NEM-koppelingsschacht en kunnen onderling worden gekoppeld via een starre koppeling of via een standaard- of kortkoppeling. Op de uitvoering van het model valt eigenlijk geen zware kritiek te geven. Zo wordt het model geleverd met de nodige losse (remslangen, imitatie koppeling etc.) onderdelen die nog op het model gemonteerd moeten worden. Het grootste deel van deze onderdelen kan bij het gebruik van een koppeling niet worden gemonteerd. Een volgend punt, wat niet echt kritiek is op het model, is dat analoge gelijkstroomrijders niet een uitvoering zonder decoder kunnen verkrijgen.
Conclusie
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |