Modelbesprekingen
Fleischmann Br 145 in 1:160
Tekst: Erik Kruithof
Na het samengaan van de Deutsche Bundesbahn en de Deutsche Reichsbahn in de Deutsche Bahn AG in 1994 kwam er vraag naar moderne elektrische locomotieven. Om deze vraag het hoofd te bieden schreef de DB AG vanaf 1993 aan de industrie verschillende ontwikkelingen voor nieuwe locomotieven uit. Deze industrieën ontwikkelde uit voor- en prototypeseries van de 120 en 127 (Siemens/Krauss-Maffei) en de 12x (ADtranz) volledig nieuwe generaties locomotieven. Deze ontwikkelingen monde later in leveringen van onder andere de Br 101, 145 en 152 uit. Van de Br 145 werden meer dan 200 locs besteld welke vanaf 1998 in dienst kwamen. Naast de DB hebben ook verschillende particuliere spoorwegmaatschappijen locomotieven uit de serie 145 in dienst. Bij de ontwikkeling voorzag men dat de Br 101 zijn diensten zou vinden in het reizigersverkeer, de Br 145 in het reizigers- en middelzware goederenverkeer en de Br 152 in het zware goederenverkeer. Echter met de herindeling van de DB AG werden de locomotieven verdeeld over het langeafstandsverkeer (Br 101) en het goederenverkeer (Br 145 en Br 152). Hiermee waren er voor het regionale vervoer weer geen moderne locomotieven. Eind 1996 werden de locs 145 018 en 019 ingericht voor het rijden van dubbeldekkers op het traject Mannheim - Koblenz. Tot de dienstregelingovergang van 2000 bleven de locs daar rijden. Hierna werden de locs samen met de eveneens omgebouwde 145 031 en 050 ingezet voor de Expo in Hannover. Na de Expo gingen de locs naar het Bh Dortmund waar, ze nog steeds dienst doen in het naverkeer.
Het model Het Fleischmann model van de Br 145 is gedetailleerd uitgevoerd en beschikt over goede rijeigenschappen. Alle vier assen van het model zijn aangedreven en uitgevoerd met stroomafname. Twee van de acht wielen van het model zijn voorzien van antislipbanden. Als voorbereiding op het inbouwen van een decoder is de RAG en TXLOGISTIK versie van het model voorzien van een NEM-steekverbinding. De DB versies zijn nog niet voorzien van zo'n verbinding. De digitale variant van het model beschikt over een ingebouwde Fleischmann Twin-decoder voor het bedrijf op FMZ en DCC banen. Ten slotte beschikt het model over een krachtig geel/geel wissellicht en een kortkoppelingsschacht volgens NEM 355. Op de Br 145 van Fleischmann in 1:160 valt net als op de Br 101 zeer weinig aan te merken. De Br 145 lijkt technisch sterk op de Br 101, maar nieuwe productieseries zijn direct vanaf het begin uitgevoerd met een NEM-steekverbinding. Het enige minpunt dat ten opzichte van de Br 101 overeind blijft is dat de loc geen rood/geel wissellicht heeft.
Conclusie
Geraadpleegde bronnen:
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |