Modelbesprekingen
Roco Br 181.2 in 1:160
Tekst: Erik Kruithof
Op 25 juli 1972 bestelde de Deutsche Bundesbahn 25 nieuwe tweespanningslocs met de nummers 181 201 - 225. De constructie van de locs ontstond in samenwerking met het Bundesbahn-Zentralambt in München. De locs moesten geschikt zijn voor zowel 15 Kv 16 2/3 Hz als voor 25 Kv 50 Hz aangezien in 1972 door de DB was besloten om de Moselbahn van Koblenz naar Trier te elektrificeren en eveneens de aansluiting op het Luxemburgse spoorwegnet tussen Igel en Wasserbillig en het Franse spoorwegnet tussen Perl en Apach te realiseren. Tevens moesten de locs een snelheid van 160 km/h kunnen volhouden. Als eerste loc werd de 181 201 op 4 juli 1974 aan de DB geleverd. Samen met de iets later gereed gekomen 181 202 en 203 werden de locs aan omvangrijke testritten onderworpen. Met de afname van de twee locs op 2 september 1974 kwamen de locs officieel in het bestand van het Bw Saarbrücken. Tot en met de 181 210 werden de locs in het tot dan toe gebruikte staalblauwe kleurschema geleverd. Vanaf de 181 211 kregen de locs het nieuwe oceaanblauw/beige kleurschema. Tot eind 1974 verhoogde het bestand in het Bw Saarbrücken zich tot 16 locs (181 201-216). De overige locs werden in het volgende jaar geleverd. Als laatste kwam de op 3 april 1975 afgeleverde 181 225 op 22 mei 1975 officieel in het DB-bestand.
Het model Het model is fijn en gedetailleerd uitgevoerd en beschikt over goede rijeigenschappen, hetzij wat luidruchtig. De loc beschikt over een drie-polige motor met twee vliegwielen. Alle assen van het model zijn aangedreven en uitgevoerd met stroomafname. De stroomafname kan ook over de stroomafnemers geschieden. Twee wielen van een draaistel zijn voorzien van antislipbanden. Tevens beschikt het model over geel/geel wissellicht. Ondanks het feit dat de loc volgens de catalogus met een stekker aansluiting voor digitaalbedrijf is uitgerust heeft het model in werkelijkheid een soldeerverbinding. Tevens heeft de loc aan de binnenkant geen vrije ruimte voor de inbouw van een decoder. Aan de onderkant van het model kan echter wel een decoder geplaatst worden op een niet al te opvallende wijze. Een volgend minpunt is de zwakke bevestiging van de draden aan de draaistellen, waardoor deze gemakkelijk los raken en de stroomafname door de loc sterk verminderd. Om de draden weer vast te solderen moet het grootste deel van de loc gedemonteerd worden. Ook beschikt het model niet over een NEM-koppelingsschacht.
Conclusie
Geraadpleegde bronnen:
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |