Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Woensdag, 24 april 2024
Modelspoor
Modelbesprekingen
Brawa Br 216 in 1:160
Tekst: Erik Kruithof

In de vijftiger jaren begon de Deutsche Bundesbahn met het vervangen van haar omvangrijke park stoomlocomotieven door diesellocomotieven. Hierbij viel de keuze op snel lopende dieselmotoren en hydraulische krachtoverbrenging. Toen in 1956 de beschikbare motoren voldoende vermogen kregen ontwierp de DB een éénmotorige loc.

Aangezien in eerste instantie van een vermogen van 1600 PS gepland was kreeg de loc de benaming V 160. Op het vermogen na bleef het ontwerp ongewijzigd. In 1958 startte Krupp met de bouw van 6 prototypelocs. In 1959 volgden nog eens 4 prototypelocs welke werden gebouwd door Henschel. Van 1964 tot 1968 bouwde Krupp, Henschel, Krauss-Maffei en KHD totaal 214 serielocs met een vermogen van 1900 PS en een maximumsnelheid van 120 Km/h in het reizigersverkeer. Gedurende de omnummering van het DB materieel in 1968 kregen de locs de aanduiding Br 216. Naast de Br 216 kwamen er uit de V 160 familie vele andere locs voort als bijvoorbeeld de 210, 215 en 217. Ondertussen zijn alle locs uit de serie 216 buitendienstgesteld.

Het model
Het Brawa model van de Br 216 is in de huidige Brawa catalogus verkrijgbaar in oceaanblauw/beige (1382) en oriëntrode (1388) uitvoering. De uitvoering van DB Cargo (1384) is reeds vanaf de fabriek uitverkocht, maar nog in sommige winkels aan te treffen. Tevens is er ook een set met twee locs verkrijgbaar waarvan één in DB Cargo en één in oud rode (1385) uitvoering.

Het Brawa model van de Br 216 in 1:160.

Het Brawa model van de Br 216 is gedetailleerd uitgevoerd en beschikt over uitstekende opschriften. Door de hoge overbrenging rijdt de loc netjes op schaal. Bij 12 Volt (analoog) op de baan is de snelheid van de loc zo'n 130 Km/h. Het ontbreken van een vliegwiel is eigenlijk alleen te merken op een vuile baan en sommige wissels. Van de loc zijn alle assen aangedreven en voorzien van stroomafname. Als voorbereiding op het inbouwen van een decoder is het model voorzien van een steekverbinding. Tevens beschikt het model over geel/geel wissellicht, welke al bij een geringe snelheid op volle sterkte brand, en een standaard steek koppeling.

Op de uitvoering van het model valt weinig kritiek te leveren. Het grootste punt van kritiek is dat Brawa bij de DB Cargo uitvoering van het model de stekkerzijde van de steekverbinding voor een decoder in de loc heeft geplaatst in plaats van de buszijde. Hierdoor is het onmogelijk om een decoder met NEM-stekker eenvoudig in de loc te plaatsen. Dit probleem is bijvoorbeeld bij de Selectrix decoder 66683 op te lossen door het busdeel van de analogeprint op de decoder te solderen in plaats van de stugge kabel en deze vervolgens zo in de loc te steken. Ten slotte is het nog opmerkingswaardig dat doordat de loc op schaal rijdt, deze veel langzamer rijdt dan het overige materieel. Hierdoor kunnen op blokgestuurde modelbanen problemen ontstaan met de uitvoering van de dienstregeling.

Conclusie
Het Brawa model van de Br 216 is een zeer geslaagd model van een Duitse standaardloc die zijn diensten zal bewijzen in het personen- en goederenvervoer.

Rapport ++ + +/- - --
Rijeigenschappen x
Detaillering x
Opschriften x
Inbouw decoder x
Onderhoud x
Prijs/Kwaliteit x
Totaal oordeel x

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
U kunt uw eigen kopij insturen naar onze redactie.
 PDF-versie
Klik hier voor een PDF-versie.
 Medewerkers