Modelbesprekingen
Bemo RegioShuttle in 1:160
Tekst: Erik Kruithof
Met de privatisering van de DB kwam er plaats voor concurrenten op het Duitse spoorwegnet. De industrie reageerde snel op de hierdoor ontstane vraag naar nieuw (lightrail) materieel. Verschillende fabrikanten kwamen met een modern treinstel of motorwagen. Onder hen bevond zich ook ADtranz welke met de RegioShuttle op de markt kwam. Terwijl de twee- en driedelige varianten RS 2 en RS 3 niet bepaalt gewild waren verkocht de ééndelige RS 1 een stuk beter. Van de dubbel gemotoriseerde (2 x 257 kW / 120 Km/u) RS 1 werden meer dan 260 exemplaren geleverd welke in dienst kwamen bij een groot aantal regionale spoorwegmaatschappijen. Met de overname van ADtranz door Bombardier moest men de productie van de RegioShuttle afstaan aan een concurrent. In de loop van 2001 is hierom de productie van de RegioShuttles overgegaan naar Stadler. De regionale spoorwegmaatschappij trans regio Deutsche Regionalbahn GmbH bestelde bij ADtranz 19 RegioShuttles van het type RS 1 welke in 2000 werden uitgeleverd. Met deze RegioShuttles onderhoudt trans regio op de trajecten Andernach - Mayen - Kaisersesch, (Kaiserslautern-) Landstuhl - Kusel , Homburg - Kaiserslautern - Neustadt am Weinstraße en (Koblenz-) Bullay - Traben-Trarbach "Moselwein-Bahn" een treindienst. In 2001 kwam onder het nummer VT 020 de twintigste RegioShuttle bij trans regio in dienst. Deze VT 020 werd in tegenstelling tot de eerste 19 geleverd door Stadler.
Het model Het model is gedetailleerd uitgevoerd en beschikt dankzij de vijf-polige motor met twee vliegwielen over goede rijeigenschappen. Alle assen van het model zijn aangedreven en uitgevoerd met stroomafname. Geen van de wielen van het model is voorzien van antislipbanden. Als voorbereiding op het inbouwen van een decoder is het model voorzien van een NEM 651 aansluiting. Tevens beschikt het model over geel/rood wissellicht en een standaard steek koppeling. Op dit Bemo model van de RegioShuttle valt weinig aan te merken, maar er zijn toch nog een paar puntjes die beter konden. Zo heeft het bovenste frontlicht geen functie en zit deze tevens te hoog. Bij sommige andere uitvoeringen van de RegioShuttle is deze hoogte van het bovenste frontlicht wel goed. Ook het niet beschikken over een NEM-koppelingsschacht, waardoor de modellen wat lang gekoppeld zitten, is een minpuntje. Tevens heeft het model geen interieur, maar hier is in een model van deze omvang ook niet echt plaats voor. Een positief punt is dat de inbouw van een decoder redelijk eenvoudig is, hetzij dat grotere decoders (bv. Twin) problemen opleveren. De inbouw van een decoder als de Selectrix 66683 verloopt zonder problemen. Ten slotte heeft het model weinig onderhoud nodig en is het ontbreken van antislipbanden in het geheel niet merkbaar aan het rijgedrag.
Conclusie
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |