Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 22 januari 2021
Modelspoor
Modelbesprekingen
Brawa Br 643 in 1:160
Tekst: Niels Kruithof

Al in maart 1995 stelde de in Nederland bekende fabrikant Talbot zijn nieuwe generatie treinstellen voor, genaamd "Talent". Bij de DB AG rijden er drie versies rond: de dieselelektrische Br 644, de dieselmechanische Br 643 en de 2-delige variant van de Br 643. Dit is de later bijbestelde Br 643.8 voor het verkeer rond Aken. Het treinstel dat Brawa in N heeft nagemaakt is de Br 643 die ook op het traject Gronau - Enschede rijdt. Daarnaast rijden de treinstellen ook op de lijnen Pirmasens Nord - Kaiserslautern Hbf - Bingen Hbf, (Bonn -) Remagen - Ahrbrück en rondom Dortmund/Duisburg.

Het model
Het Brawa model van de 643 is in de huidige Brawa catalogus verkrijgbaar in verkeersrode uitvoering (1718).

Het Brawa model van de 643 in 1:160.

Het Brawa model van de 643 wordt aangedreven door een vijf-poligemotor met vliegwiel die zich in de 2e klasse kopwagen bevindt. Alleen het voorste draaistel waarvan alle vier de wielen met antislipbandjes zijn voorzien wordt aangedreven. De Jakobsdraaistellen in het midden zorgen op hun beurt weer voor de stroomafname. De snelheid van het treinstel laat zich zowel in analoog- als digitaalbedrijf uitstekend regelen. Op analoge banen bereikt het treinstel omgerekend exact zijn maximum snelheid van het grote voorbeeld: 120 km per uur. In digitaal bedrijf ligt dit ongeveer 20 km per uur hoger. Het treinstel is voorbereid op de inbouw van een digitale decoder volgens NEM-norm 651. De stekkerverbinding hiervoor bevindt zich in de middelste bak. Tijdens het rijden is het niet mogelijk meerdere stellen aan elkaar te koppelen. Meerdere treinstellen kan men wel aan elkaar koppelen door de - overigens precies nagebootste - Scharfenbergkoppeling te vervangen door een meegeleverde koppelingsboom. Hoewel de koppelingen vrij makkelijk los te maken zijn moet men er wel op letten dat de bakken elektrisch zijn verbonden.

Conclusie
Een treinstel met een zeer goede uitstraling waar de paar incorrect uitgevoerde onderdelen geen afbreuk aan doen. Ook de uitstekende rijeigenschappen en de grote bedrijfszekerheid maken dit model tot een must voor de moderne Duitse N-baan.

Rapport ++ + +/- - --
Rijeigenschappen x
Detaillering x
Opschriften x
Inbouw decoder x
Onderhoud x
Prijs/Kwaliteit x
Totaal oordeel x

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
U kunt uw eigen kopij insturen naar onze redactie.
 PDF-versie
Klik hier voor een PDF-versie.
 Medewerkers