Modelbesprekingen
Brawa Br 643 in 1:160
Tekst: Niels Kruithof
Al in maart 1995 stelde de in Nederland bekende fabrikant Talbot zijn nieuwe generatie treinstellen voor, genaamd "Talent". Bij de DB AG rijden er drie versies rond: de dieselelektrische Br 644, de dieselmechanische Br 643 en de 2-delige variant van de Br 643. Dit is de later bijbestelde Br 643.8 voor het verkeer rond Aken. Het treinstel dat Brawa in N heeft nagemaakt is de Br 643 die ook op het traject Gronau - Enschede rijdt. Daarnaast rijden de treinstellen ook op de lijnen Pirmasens Nord - Kaiserslautern Hbf - Bingen Hbf, (Bonn -) Remagen - Ahrbrück en rondom Dortmund/Duisburg.
Het model Het Brawa model van de 643 wordt aangedreven door een vijf-poligemotor met vliegwiel die zich in de 2e klasse kopwagen bevindt. Alleen het voorste draaistel waarvan alle vier de wielen met antislipbandjes zijn voorzien wordt aangedreven. De Jakobsdraaistellen in het midden zorgen op hun beurt weer voor de stroomafname. De snelheid van het treinstel laat zich zowel in analoog- als digitaalbedrijf uitstekend regelen. Op analoge banen bereikt het treinstel omgerekend exact zijn maximum snelheid van het grote voorbeeld: 120 km per uur. In digitaal bedrijf ligt dit ongeveer 20 km per uur hoger. Het treinstel is voorbereid op de inbouw van een digitale decoder volgens NEM-norm 651. De stekkerverbinding hiervoor bevindt zich in de middelste bak. Tijdens het rijden is het niet mogelijk meerdere stellen aan elkaar te koppelen. Meerdere treinstellen kan men wel aan elkaar koppelen door de - overigens precies nagebootste - Scharfenbergkoppeling te vervangen door een meegeleverde koppelingsboom. Hoewel de koppelingen vrij makkelijk los te maken zijn moet men er wel op letten dat de bakken elektrisch zijn verbonden.
Conclusie
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |