Modelbesprekingen
Fleischmann Br 101 in 1:160
Tekst: Erik Kruithof
Als opvolger van de succesreeks Br 103 heeft de DB in 1994 een serie van 145 locs besteld bij ABB Henschel. Anderhalf jaar na de bestelling leverde het ondertussen tot ADtranz gefuseerde ABB Henschel de eerste loc aan de DB. Vanaf 1997 werden de locs in serie aan de DB geleverd. Deze locs uit de serie Br 101 hebben een vermogen van 6400 KW en een topsnelheid van 220 km/u. Alhoewel de Br 101 bedoeld is voor het langeafstandsverkeer is de loc ook voor een beperkt aantal goederentreinen te aanschouwen en reed de loc ook RE's (Trier/Saarbrücken - Mannheim).
Het model Het model is gedetailleerd uitgevoerd en beschikt ondanks de drie-poligemotor met vliegwiel over goede rijeigenschappen. Alle vier assen van het model zijn aangedreven en uitgevoerd met stroomafname. Twee van de acht wielen van het model zijn voorzien van antislipbanden. Als voorbereiding op het inbouwen van een decoder is de analoge versie van het model voorzien van een uitsparing voor een decoder met soldeerverbinding. De digitale variant beschikt over een ingebouwde Fleischmann Twin-decoder voor het bedrijf op FMZ en DCC banen. Ten slotte beschikt het model over geel/geel wissellicht en een kortkoppelingsschacht volgens NEM 355. Op de Br 101 van Fleischmann in 1:160 valt zeer weinig aan te merken. Zo heeft het model geen geel/rood wissellicht. Ook beschikt het model niet over een stekker aansluiting voor een decoder (wat in de tweede productieserie is aangepast). Verder zit de kap van de loc erg losjes, waardoor bij het oppakken van de loc het chassis er gemakkelijk kan uitvallen.
Conclusie
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |