Modelbesprekingen
Bemo RhB Ge 4/4 II in 1:87
Tekst: Erik Kruithof
Ter vervanging van de oude elektrische locomotieven van de series Ge 2/4, Ge 4/6 en Ge 6/6 I bestelde de Rhätische Bahn in 1970 tien vierassige thyristorlocomotieven met een vermogen van 2300 PS en een maximumsnelheid van 90 km/h. Deze locs kregen de aanduiding Ge 4/4 II en werden genummerd van 611 t/m 620. In 1973 waren de locs al op het RhB-net te bewonderen. In 1982 bestelde de RhB nog 13 extra locs, om het toegenomen verkeer op te kunnen vangen, welke in 1984 en 1985 werden afgeleverd. Deze locs kregen de nummers 621 t/m 633 en werden in tegenstelling tot de eerste serie in de nieuwe rode kleurstelling afgeleverd. Toen de Arosa-lijn in 1997 overging op het stroomsysteem dat op het stamnet toegepast is kregen de Ge 4/4 II'en deze lijn ook tot hun werkgebied.
Het model Het Bemo model van de Ge 4/4 II is zeer gedetailleerd uitgevoerd en beschikt over goede opschriften. De vijf-poligemotor met vliegwiel levert goede prestaties. Alle vier assen van de loc zijn aangedreven. Voor de inzet op de digitale modelbaan beschikt het model over een steekverbinding volgens NEM 652. Het beste kan voor het digitaliseren van de loc gebruik gemaakt worden van een Selectrix decoder voor schaal N. Verder beschikt de loc over een geel/geel wissellicht en de standaard Bemo-koppeling. Op de uitvoering van het model valt zeer weinig kritiek te leveren. Een punt van kritiek is dat de cabines van de loc niet over een interieur beschikken, iets wat zonder al te veel moeite uitgevoerd had kunnen worden.
Conclusie
Geraadpleegde bronnen:
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |