Zwitserland
De Brünig-Bahn
Tekst: Erik Kruithof
In 1888 reed de eerste trein van de Jura-Bern-Luzern-Bahn tussen Alpnachstad en Brienz. Een tweeassige stoomlocomotief trok toen drie lichte personenwagens over de Brünig.
In 1890 werd de jonge Jura-Bern-Luzern-Bahn onderdeel van de Jura-Simplon-Luzern-Bahn en in 1903 van de Schweizerischen Bundesbahnen (SBB). De Brünig-bahn bleef de enigste meterspoorbaan van de SBB. In 1916 kon eindelijk het gat tussen Brienz en Interlaken gedicht worden. Door de doorgaande spoorverbinding werd de reistijd rond de 50 % verkort en het aantal treinen verhoogt naar tien.
Het traject gaat van Luzern over 124 bruggen en door 13 tunnels naar Interlaken Ost. Met de vier tandradspoor stukken tussen Giswill en Meiringen heeft de Brünig-bahn stijgingen tot 120 , vier keer steiler als de Gotthardstrecke. En tussen de stations Luzern en Brünig-Hasliberg overwint de trein een hoogte verschil van 566 meter. Onderweg rijdt de trein over in zijn totaal 41,5 Km langs vijf grote meren; de Vierwaldstättersee, de Wichelsee, de Sarner See, de Lungerer See en de Brienzer See. De Vierwalstättersee heeft een totale wateroppervlakte van 114 Km² en is 7,5 Km lang zichtbaar. De Brienzer See bestrijkt 29,8 Km2 en is 20,5 Km lang zichtbaar van uit de trein, dit is iets meer dan ¼ van de totale reis.
Geraadpleegde bronnen:
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |