Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 19 april 2024
Grootspoor
Zwitserland
SBB C(ement)argo
Tekst: Wim Broerse

Een nieuwe vorm van gecombineerd transport is voor de firma Jura Cement een mogelijkheid om de dagelijkse files in Zürich en omgeving te vermijden en is ook nog eens goed voor het milieu.
En SBB Cargo is van de partij.

’s-Morgens vroeg, het overslagterrein van het station van St. Gallen-Winkeln: De gevulde silocontainers van Jura Cement staan al klaar. SBB Cargo heeft gedurende de nacht de containers vanaf de cementfabriek in Wildegg (Kanton Aargau) per spoor overgebracht naar Winkeln. In de loop van de ochtend zullen zij op vrachtwagens worden overgezet.


Containerdraagwagens met cementcontainer. © SBB Cargo


“De aanleiding om op het railvervoer over te gaan is enerzijds de steeds zwaarder wordende verkeersbelasting in Zürich-noord en anderzijds heeft ook het milieu een rol gespeeld bij het nemen van deze beslissing”, zegt Hanspeter Meyer, Marketing- en verkoopleider bij Jura Cement. De reductie van emissies in het productie en logistieke proces is een van de doelen van de op één na grootste cementproducent in Zwitserland.

Dankzij het nieuwe transportsysteem kan het bedrijf op jaarbasis per spoor, ten opzichte van het wegvervoer, 15.000 ton cement extra vervoeren.

Een ander pluspunt is de vaste bindende dienstregeling van het vervoer. Dat is voor alle partijen een voordeel. “Ook SBB Cargo profiteert daarvan”, zegt Rolf Haller, klant-adviseur bij SBB Cargo. “Vroeger deden we zo’n vier stations in Oost-Zwitserland aan. Dankzij het nieuwe systeem is het cementtransport vanaf één station te doen.

Jura Cement heeft een eigen spooraansluiting. Daardoor hoeft er per container maar één keer overgeladen te worden. Dat is dan van het spoor op de vrachtwagen. Daarbij is de belangrijkste rol weggelegd voor de zogenaamde ‘Reach Staker’, die in Winkeln is gestationeerd. Deze is eigendom van Giezendanner Transport AG, het bedrijf wat, samen met Jura, aan de wieg van dit transportconcept heeft gestaan. Giezendanner belaadt per jaar ongeveer 9000 spoorwagons en is met haar know-how op containergebied de ideale partner voor Jura Cement. Het door Giezendanner gebruikte model Reach Staker is tot nu toe het enige exemplaar in Zwitserland.


De Reach Staker met futuristisch design. © SBB Cargo


In St. Gallen-Winkeln is het is indrukwekkend om te zien hoe de imposante machine met het futuristische design de containers van de spoorwagon aftilt en op de vrachtwagen overzet. De machinist van de machine wacht tot een op de hefarm aangebracht groen licht gaat branden, ten teken dat de vergrendeling met de container tot stand is gekomen. Vervolgens wordt de 30 ton zware container met kennelijk gemak opgetild en op de vrachtauto gezet. Deze laatste transporteert de container naar de betoninrichting bij de bouwplaats van de klant, in dit geval de bouw van het nieuwe stadion van St. Gallen.


De huidige eindbestemming: Het nieuwe stadion van St. Gallen. © SBB Cargo


Daar wordt de container met lucht onder druk gezet, gekiept en wordt het cement via een slang naar een silo overgepompt. Dit overpompen van de 30 ton cement duurt een uur. De vrachtwagen rijdt vervolgens terug naar het station en levert de lege container af. Deze wordt door de Reach Staker op een lege wagon geplaatst. De trein met lege containers gaat in de middaguren weer terug naar Wildegg. Per dag worden er vier tot acht containers op deze manier behandeld. De verwachting is dat dit aantal geleidelijk zal stijgen.

Een belangrijk punt in het systeem is dat de machinist van de Reach Staker ook de chauffeur is van de pendelende vrachtwagen. Dat scheelt weer personele kosten. Zowel Jura als Giezendanner zijn van mening dat dit het systeem van de toekomst is.

Bron: Cargomagazin

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
U kunt uw eigen kopij insturen naar onze redactie.
 Medewerkers