Zwitserland
De Gornergratbahn
Tekst: Erik Kruithof
De Gornergratbahn is net als de RhB, FO en de BVZ een meterspoor baan. De GGB heeft in Zermatt, nagenoeg loodrecht op het station van de BVZ Zermatt-bahn, haar uitgangspunt. Het tracé van de Gornergratbahn gaat van Zermatt (1616 m) over de Riffelalp naar het 3089 m hoog gelegen bergstation op de Gornergrat. Toen het mogelijk werd Zermatt van Visp uit in 2 ½ uur te bereiken kwam men op het idee de Matterhorn, Breithorn Monta Rosa enz. door een bergbaan beter toegankelijk te maken. Tegen de weerstand van de bevolking in diende Leo Heer-Betrix en Xaver Imfeld op 22 augustus 1890 het eerste concessie verzoek in. Ze wilden een baan op de Gornergrat en de Matterhorn bouwen. Beide toppen zouden in meerdere sectoren, deels per tandrad, deels per kabelbaan, bereikt worden.
In mei 1896 werd er met de bouw gestart. Op 24 november 1897 reed de eerste proeftrein tussen Zermatt en Findelenbach. De bouwtreinen werden gereden door een door de Zwitserse Locomotief- en Machinefabriek Winterthur voor de spoorweg bij Aix-les-Bains (Zuid-Frankrijk) gebouwde stoomlocomotief. Deze loc verbleef tot 1920 bij de Gornergratbahn. Op 20 augustus 1898 werd de Gornergratbahn geopend, en vanaf het begin af aan steeg het toeristenaanbod enorm. Het eindstation bevond zich in het begin nog zo'n 100 meter onder de Gornergrat. In 1909 werd het traject verlengt tot boven aan de Grat.
Het snel toenemende verkeer maakte het noodzakelijk het traject Riffelberg - Rottenboden (1963) en Rottenboden - Gifthüttli (1965) tweesporig te maken. Ondertussen is een verdere verdubbeling tussen Riffelalp en Riffelboden klaargekomen. Het snel toenemende verkeer maakte het noodzakelijk het traject Riffelberg - Rottenboden (1963) en Rottenboden - Gifthüttli (1965) tweesporig te maken. Ondertussen is een verdere verdubbeling tussen Riffelalp en Riffelboden klaargekomen. Bij het station Riffelalp gaf het tot de winter 1960/61 een bijzondere spoorwegattractie: een 0,80 meter brede en 468 meter lange tramweg tussen het GGB station Riffelalp en hotel "Riffelalp" dat in de winter 1960/61 volledig is afgebrand, waarna ook de tramdienst gestaakt is. Momenteel werkt men aan de heropbouw van het luxehotel en eventueel ook de tramweg. Vanaf de Gornergrat heb je een schitterend panorama op de Matterhorn en omliggende bergketens.
Geraadpleegde bronnen:
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |