Zwitserland
Op visite bij de visiteur
Tekst: Wim Broerse
Visiteur? Visite? Wat moet ik daar nou weer mee...Deze visite leggen we niet daadwerkelijk af. Nee, we zijn uitgenodigd bij de cargo-visiteurs. Visiteurs zijn medewerkers, die een trein inspecteren, onderzoeken (Van Dale: visiteren = inspecteren). Zij zijn er voor verantwoordelijk dat treinen in goede staat vertrekken en hun doel bereiken, of, zoals het omschreven staat op hun website: De visiteur-cargo (VC) is medeverantwoordelijk voor de veiligheid en de inzetbaarheid van het rollend materieel van SBB Cargo. Hij beoordeelt zowel de mate van inzetbaarheid, als ook de toestand van wagon en lading. De VC neemt indien nodig beslissingen omtrent eerste maatregelen met in acht neming van veiligheid, het belang van de klanten en de kwaliteit. Het makkelijkste zou zijn om in het geval er afwijkingen worden aangetroffen, de wagon uit te laten rangeren. Maar dit zou niet in het belang van de klant zijn, omdat op deze manier er alleen maar vertraging in het vervoer optreedt. Daarom zal een visiteur altijd naar een oplossing zoeken. Visiteurs zijn bij het beladen een belangrijke gesprekspartner, zowel intern als extern.
De taken van de visiteur De VC is op de hoogte van de diverse ladingvoorschriften en het gedrag van de diverse soorten lading tijdens het transport. Hij gaat ook na of het toegelaten gewicht niet is overschreden. Indien er van een afwijking van de veiligheidsvoorschriften sprake is, beoordeelt de VC of er voldoende aanvullende waarborgen voor de veiligheid zijn. Ook bij bijzondere transporten heeft de VC een duidelijke rol. Op grond van zijn kennis van de nationale en internationale regelgeving adviseert hij de klanten. Het vermelden waard in dit verband is het KV, het zogenaamde gecombineerd vervoer (Kombinierte Verkehr red), waar wagon en lading een eenheid vormen. De Rollende Autobahn, Rollende Landstrasse, geconditioneerd onbegeleid vervoer, ACTS-containers en andere technieken vereisen alle hun eigen specifieke kennis. En die kennis is aanwezig bij de VC. De VC heeft zeer veel kennis als het gaat om het rollend materieel of de beladingtechnieken van bijvoorbeeld bouwmachines, landbouwmachines, bussen, vrachtwagens enzovoorts. In voorkomend geval is de VC de meewerkend voorman van een team verladers.
De opleiding De opleiding tot VC duurt zeven maanden. In die tijd moet de aankomend VC tien modules doorlopen, met aansluitend een praktisch en een theoretisch examen. Daarna krijgt de VC op zijn werkplek nog een aanvullende praktische opleiding. Vervolgens is er per drie jaar een periodieke test en vindt er regelmatig bijscholing plaats.
De werkzaamheden
Nadat de hoofdremproef heeft plaatsgevonden, wordt de trein aan een loc gekoppeld. Daarna vindt er nog een aanvullende remproef plaats. Daarbij wordt alleen het functioneren van de rem bij de eerste wagon bekeken. Remmen, lossen... en de trein is gereed voor vertrek. De controle van de lading ligt ook, zoals eerder gemeld, bij de VC. Daarbij let hij vooral op de wijze van stouwen. Hoe is de lading aangebracht, hoe is deze bevestigd?
Vooral open wagons mogen zich verheugen in de aandacht van de VC. Gesloten wagons hebben namelijk doorgaans geen problemen als het gaat om het vrije profiel. Open wagons kunnen makkelijk hoger en breder beladen worden dan toegestaan. Ook vereist elke soort lading zijn eigen bindmiddel, zodat de lading niet kan gaan schuiven. Om vast te stellen of de lading aan alle maten voldoet staan de VC diverse middelen ter beschikking. Profielmallen, tabellenboeken van verschillende spoorondernemingen en natuurlijk de meetlat.
Geraadpleegde bronnen:
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |