Zwitserland
De Glacier-Express
Van St. Moritz naar Disentis (RhB)
Het op 1775 m hoog gelegen plaatsje St Moritz met zijn uit 1927 daterende station, met het uit 1927 daterende station, met haar niet te missen klokkemtoren, is het vertrekpunt van de Glacier-Express. Na de nodige remproefen en het omroep bericht "Auf Gleis 1 steht der Glacier-Express nach Zermatt via Fillisur - Tiefencastel - Thusis - Chur - Disentis - Andermatt - Brig zur Abfahrt bereit", vertrekt de trein, en verdwijnt de 114 meter lange Argentieritunnel in. Na een korte blik in de Charpaduraschlucht rijdt de trein de Charpaduratunnel (449 m) in, om vervolgens een korte stop te houden in Celerina (1730 m) en Samedan (1705 m). In Samedan bevind zich ook een groot locdepot van de RhB, dat voor de tractie op de Albulabahn naar Chur evenals de lijn naar Scuol-Tarasp. Vanuit Samedan vertrekt de Glacier-Express naar het op 1714 meter hoog gelegen Bever. In Bever buigt de trein met een scherpe bocht af, het dal van de Beverin-Flusses in (Val Bever). Na dit wilde hoogdal, tot 1880 leefde er nog beren, rijd de trein de zuidelijke ingang van de hoogst gelegen Alpentunnel in Europa, de Albulatunnel in. Deze tunnel is het eerste spoorwegtechnische hoogtepunt van de reis. De tunnel is gedeeltelijk met de hand en voor de rest met drukwaterboormachines, systeem Brandt, aangelegd. De bouw van de tunnel leverde veel problemen waardoor de totale kosten 7,828 miljoen bedroegen.
Direct na de tunnel rijd de Glacier-Express over het Albulaviaduct I. Vervolgens gaat de rit door de bossen en passeert de trein het 40 meter hoge Tischbachviaduct. Al snel is hier een eerste blik op het plaatsje Bergun mogelijk. Na Bergun volgt de trein de rivierbedding van de Albula.
Het traject tussen Chur en Reichenau-Tamis is dubbelspoors aangelegd, omdat ook de treinen van de Albulalijn hier gebruik van maken. Na een korte stop gehouden te hebben in Domat/Ems vertrekt de Glacier-Express richting Chur (585 m). In Chur komen de normaalsporigerails van de SBB en het meterspoor uit Arosa, Landquart/Davos en Disentis samen. Tussen de Ems-Chemie en Chur is een van de beide sporen voorzien van een derde rail, zodat de normaalspoorwagens tot de fabriek kunnen komen, wat extra verladen in Chur bespaart. De tractie voertuigen van de SBB moeten het op dit geringe traject doen met de 11.000 Volt bovenleidingspanning van de RhB (SBB: 15.000 Volt). Voordat de trein uit Chur verder gaat worden er eerst nog een Restauratiewagen en een Kurswagen uit Davos aan de trein toegevoegd. Ook word er in Chur kopgemaakt, er komt aan de andere kant van de trein een nieuwe RhB-locomotief aan de trein.
Vanaf Trun (825 m) begint het traject weer wezenlijk te stijgen. Vanwege het overhangende karakter van het traject werd de bouw van grote bruggen bevorderlijk. Na 145 Km rijden vanuit St. Moritz bereikt de Glacier-Express het op 1130 meter gelegen overgangstation (RhB/FO) Disentis/Muster. In Disentis/Muster word de RhB-locomotief vervangen door een HGe 4/4 II van de FO met tandrad aandrijving. De maximaal 14 wagens tellende trein uit Chur word hier in twee delen, die afhankelijk van loc en wagentype uit maximaal 7 wagens bestaan, opgesplitst, wat door de voorbereidingen in Chur niet veel tijd in beslag neemt.
Van Disentis naar Brig (FO) >>
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |