Nederland
De Zwitserse EuroCity's
Tekst: Niels Kruithof
Dertien jaar geleden, op 2 juni 1991, werden voor het eerst planmatig Zwitserse rijtuigen in de EuroCity's Rembrandt en Berner Oberland ingezet. Gedurende de jaren negentig bepaalden de Zwitserse EuroCity's het beeld in het internationale treinvervoer van Nederland richting Zwitserland. Vooral het geliefde panoramarijtuig vormde een opmerkelijke verschijning op de Nederlandse rails. Nadat een jaar eerder de Rembrandt al uit de dienstregeling geschrapt werd verviel met ingang van 14 december 2003 ook de Berner Oberland. Hiermee reed tevens de laatste EuroCity in Nederland en werd een markant tijdperk afgesloten. Vanaf de zomerdienstregeling van 1991 werden de tot dan toe in de EuroCity 2/3 Rembrandt Amsterdam - Chur ingezette Duitse rijtuigen op het restauratierijtuig van het type WRmh 132 na vervangen door de nieuwe moderne EuroCity rijtuigen van de SBB. Helemaal nieuw per 2 juni was de EuroCity 104/105 Berner Oberland van Amsterdam naar Interlaken Ost. De samenstellingen van de beide treinen waren als volgt:
Als aanvulling op de gewone EuroCity-rijtuigen ging de raad van commissarissen van de SBB op 4 februari 1988 akkoord met de bestelling van 12 op het EuroCity materieel gebaseerde panoramarijtuigen. Omdat men uiteindelijk van een extra toeslag boven op de al hogere eerste klasse prijzen en EuroCity toeslag af zag werd de benaming van SRm veranderd in Apm. De levering van de rijtuigen vond in 1991 plaats. Met ingang van 31 mei 1992 werden de panoramarijtuigen voor het eerst naar Nederland ingezet in de EuroCity Berner Oberland. Omdat de SBB toch weer terug kwam op het oude idee om een extra toeslag te vragen voor de panoramarijtuigen en de NS en DB hier niets voor voelden zou de inzet echter niet van lange duur zijn. Vanaf de volgende zomerdienstregeling, per 23 mei 1993, verdwenen de panorama-
Na 4 jaar van afwezigheid keerde met de nieuwe zomerdienstregeling op 1 juni 1997 het panoramarijtuig weer terug. Het rijtuig werd nu echter in de Rembrandt ingezet. In 1996 en 1997 werd naast de 1600 ook de 1100 planmatig ingezet voor de EuroCity's. Dit kwam eerst alleen op maandagochtend voor, later ook op vrijdagochtend. Naast de 1100'en werden ook de series 1200 en 1300 regelmatig ingezet. In de winter van 1996-1997 waren bijvoorbeeld veel 1300'en aan te treffen doordat de 1600'en op grote schaal last hadden van de vrieskou. Verder waren de beide treinen in de zomer 1997 vergeleken de samenstellingen van 1991 ingekort met één tweede klasse rijtuig (177), bij de Berner oberland was ook het eerste klasse rijtuig met het nummer 183 vervallen. In de Rembrandt werd het panoramarijtuig onder dit rijtuignummer ingezet. Een jaar later reed ook de Berner Oberland weer met twee eerste klasse rijtuigen.
In de zomer van 1999 kreeg de Rembrandt een extra Bpm met het nummer 176. Het rijtuig 177 in de Berner Oberland reed voortaan alleen op vrijdag tot en op zaterdag vanaf Amsterdam. Op de overige dagen reed dit rijtuig slechts tot of van Emmerich mee. Naast de 1600 werden vanaf nu ook 1700'en planmatig ingezet als trekkracht. De catering in het restauratierijtuig werd verzorgd door Mitropa Suisse. Met ingang van de winterdienstregeling 2000-2001 kwam hieraan een einde toen de restauratierijtuigen vervangen werden door het type WRmz 133.1 die ontstonden door de modernisering van de serie WRmz 135. Nieuw was ook dat nu voor het eerst zowel de Rembrandt als de Berner Oberland met de panoramarijtuigen reden. In vergelijking tot zomer 1999 reed de Rembrandt in de winter weer zonder het laatste tweede klasse rijtuig. In de zomer 2001 was er het volgende beeld te zien:
Wegens het kleinere reizigersaanbod in de winters werden tijdens de opvolgende winterdienstregeling de beide stammen ingekort met één Bpm. In de zomer van 2002 keerde de Bpm terug maar al snel kwamen er donkere wolken boven de EuroCity's Rembrandt en Berner Oberland.
Het einde
Geraadpleegde bronnen:
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |