Duitsland
De Br 103.1
Kleurstellingen
De locomotieven van de Baureihe 103 werden geleverd in de toenmalige reeds bij de locomotieven van de Baureihe 112 gebruikte TEE-kleurenschema. Het bovenste deel van de behuizing werd beige geschilderd, het onderste deel purperrood. De stelbalk en de schorten waren zwartgrijs, het dak witaluminium geverfd, de draaistellen en onderstel zwart. Boven de rode baan was er bij beide cabines een smalle purperroden sierstreep aangebracht.
Een kleine, maar opvallende verandering in de kleurstelling gaf het in het jaar 1975. De stelbalk werd net als bij de 103 113, die een kleine herstelling had ondergaan na een ongeval, in plaats van zwartgrijs in purperrood geschilderd. Toch werd deze kleurstelling niet de nieuwe standaard voor de 103. Maar weinig locomotieven kregen een rode stelbalk. Naast de 103 113 waren dit de 103 109, 116, 117, 128, 132, 150, 158, 171, 184 en 208. In het jaar 1997 kreeg met de 103 218 de eerste en tegelijk ook als enige lange locomotief ook deze kleurstelling.
Speciale kleurstellingen 103 109 - Levertoestand Afwijkend van de andere serielocomotieven was de 103 109 vanaf de levering met een zilveren contrastveld om de ventilatieroosters op de zijkanten alsook een over de zijdeuren verlengde sierstreep uitgerust. Deze kleurstelling behield de locomotief tot in het jaar 1987. Gedurende de hoofdrevisie van de loc tot en met 1 juni 1987 werd de 103 109 net als de andere 103'en in het oriëntrood omgeschilderd. 103 101 - Lufthansa-Airport-Express Voor de tractie van de Lufthansa-Airport-Express werd de 103 101 in mei 1991 in de Lufthansa-kleuren omgeschilderd. De stelbalk, draaistellen en buffers werden grijsbruin geschilderd. De behuizing van de loc werd aan de onderkant van een dikke gele baan voorzien en daarboven werd alles lichtgrijs geschilderd. Kort na het einde van de Lufthansa Airport Express met de invoering van de zomerdienstregeling 1993 werd de 103 101 naar AW Opladen overgebracht en daar in oriëntrode-kleurstelling omgeschilderd. 103 220 - Touristik-Zug In het jaar 1995 verwerkelijkte de DB AG haar nieuwe toeristische concept met modern materieel. In de eerste helft van 1995 werden de voormalige rijtuigen van de Lufthansa-Airport-Express en andere rijtuigen tot een comfortabele trein omgebouwd. Gelijktijdig zocht men naar geschikte locomotieven. Als eerste werd een lok uit de Baureihe 120.1 gedacht. Uiteindelijk werden toen echter twee locomotieven uit de Baureihe 218 (218 416 en 418) alsook de 103 220 als tractievoertuigen uitgekozen. De bijzonderheid van de trein en daarmee ook de locomotieven zou door een uitwendige en extravagante kleurstelling voorgehouden worden. In het kader van een B3 onderhoudsbeurt kreeg de 103 220 van af 19 september 1995 volgende kleurstelling. Vanaf onderen werd de locomotief in een donkerblauwe kleur geschilderd welke op een graffiti-manier van groen, geel en tenslotte helderblauw overlapt werd. Het helderblauwe gebied is in navolging op een mooi-weer-hemel met witten graffiti-vlekken bedekt, die wolken voorstellen. 103 233 - Verkeersrood Ook de 103 233 zou een eenling blijven. Op initiatief van het vaktijdschrift Eisenbahn-Journal en met hulp van de sponsoring van de firma Roco (hoofdsponsor) en videoproducent Rio Grande werd de omschildering van een 103 in de nieuwe verkeersrode-kleurenschema van de DB AG gestart. De keus viel op de 103 233, omdat deze loc in een uitstekende technische toestand verkeerde en nog tot in het jaar 2004 dienst kan doen. Op 24 juli 2000 liep de loc bij het AW Opladen binnen en liep er op 3 augustus in nieuwe kleurstelling weer buiten. De stelbalk werd grijs gespoten en de behuizing verkeersrood. Verder had de locomotief een witten dwarsbalk op de neus onder het cabineraam. Op 5 augustus werd de locomotief in Berchtesgaden officieel gepresenteerd.
Deze TrainMagazine tekst is overgenomen van onze Duitse partner Elektrolok.de.
Auteur: Hans Sölch
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |