Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 29 maart 2024
Grootspoor
Duitsland
Colombiaanse kolen voor Duitse patiënten
Tekst: Sander Broerse

De energiecentrale van de kliniek van de Universiteit Freiburg (in Breisgau) gebruikt een speciale soort kolen om energie op te wekken. Deze komen uit Colombia. Voor het transport over de 800 kilometer lange route Amsterdam-Freiburg im Bresgau is SBB Cargo verantwoordelijk. "Op dit moment gebruiken wij kolen uit Colombia", zo zegt Manfred Teich, bedrijfsleider in de energiecentrale. Deze kolen worden ook wel Nusskohle genoemd en zijn zo'n 10 bij 25 mm groot. De energiecentrale gebruikt daarvan zo'n 30 000 ton per jaar, voor het opwekken van stroom en warmte. Men levert stroom aan de kliniek en huizen in de stad. Voor de opslag van kolen is een gigantische bunker beschikbaar: hij is 142 meter lang, 20 meter breed en meer dan 10 meter diep. Er is plaats voor zo'n 6200 ton aan kolen, die goed zijn voor twee maanden stroom en warmte.

Paul Glowka heeft de taak om de voorraden bij te houden, het lossen van de wagens bij te houden en de inkoop van de kolen te regelen. Dagelijks lost hij de met kolen gevulde goederenwagens. ’s-Winters wil het nog wel eens gebeuren dat de kolen vast gevroren zitten. Dan moeten ze eerst met hete damp bewerkt worden. "In de zomer duurt het lossen van een wagen maar 10 minuten", zo zegt Glowka en stapt op een wagen, geeft een flinke ruk aan de hendel en een lading kolen stort de bunker in.

Het SBB Cargo-team in Freiburg brengt Paul Glowka iedere dag nieuwe wagens. Beheerst rangeert Stefan Hauer zijn 80 ton zware locomotief en drie wagens met totaal 75 ton kolen naar een zijspoor. Voor het brengen, het plaatsen van de verse wagens en het halen van de lege heeft Hauer een kleine drie kwartier de tijd: hij moet de hoofdroute van de S-Bahn gebruiken, die over hetzelfde spoor gaat.

Met grote routine rangeert Hauer de tonnen zware combinatie. Hauer duikt tussen de buffers, maakt de koppelingen los en zet zijn loc een stuk naar voren, gooit het wissel om, zet zijn loc tegen drie lege wagens en verdwijnt weer tussen de buffers. Na het aankoppelen van de wagens verdwijnt hij gelijk naar het 3 kilometer verderop gelegen emplacement en plaats de lege wagens op spoor 10, achter de volle wagens.

Die wagens zijn afgelopen nacht gebracht door Herald Dürrenfeld. Zij vormen een deel van de kolentrein, die in de koude tijd van het jaar één keer per week tussen Amsterdam en Freiburg rijdt. 36 Wagens vormen de trein, die, inclusief loc bijna 400 meter lang is. De vorige avond is er in Amsterdam 917 ton aan kolen geladen, die inmiddels zo goed als vast gevroren zitten.

Herald klimt van de loc en duikt met regelmatige afstanden onder de wagens. "Ik moet ze met de hand zekeren", zo verklaart hij zijn bezigheden en gaat verder. Het duurt niet lang voordat hij bij de laatste wagen is, en na ook die gezekerd te hebben, verdwijnt hij de loc weer in voor het papierwerk. Hij vult het formulier 'Abstellen von Zügen oder Zugteilen' in, en omdat er 's-morgens om half drie geen collega is die de trein kan overnemen, legt hij de papierhandel op de eerste wagen. Het rangeerteam weet dan precies wat Dürrenfeld heeft gedaan.


Een kolentrein van SBB Cargo. © SBB Cargo


Wat hij zo boeiend vindt aan zijn beroep? "Ik kom overal in Duitsland, in elke hoek. En een beetje in Zwitserland”. Daar moet hij deze nacht nog heen. "Ik haal wagens voor de Rollende Landstrasse, die morgen hier gebruikt gaan worden". Na die rit is het dan einde dienst voor hem. Het stuk Amsterdam-Emmerich wordt verzorgd door A.C.T.S. Nederland BV als 'dochtervervoerder', het stuk Emmerich-Freiburg im Breisgau wordt gereden door mensen van SBB Cargo. Opdrachtgever is RAG Trading.

Rolf Friederich, verkoopsleider Zuid-West Duitsland, is de man die ervoor zorgt dat Manfred Teich weet wat hij gebruikt. Hij bestelt de kolen in Columbia via RAG dochter Enerco. Ze worden in kolenwingebied Cerrejon gewonnen, komen per spoor 200 kilometer naar de zeehaven Puerto Bolivar, en worden daar in een vrachtschip geladen. De reis naar Amsterdam duurt 14 dagen. Het lossen van de vracht in Amsterdam duurt zo'n 2 á 3 dagen. Waarom Rolf Friedrich bij het kolentransport naar Zuid Duitsland bij SBB Cargo uit kwam? "Gewoon, omdat de Zwitsers betrouwbaar zijn en goed werk leveren en een goede prijscalculatie hebben".

Bron: SBB Cargo Magazine

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
U kunt uw eigen kopij insturen naar onze redactie.
 Medewerkers