Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zondag, 19 mei 2024
Grootspoor
Duitsland
De Br 120.1
Kleurstellingen
Geleverd werden alle locs in het oriëntrood/witte kleurschema uit het jaar 1986. In tegenstelling tot de zeer gelukte TEE-kleuren van de voorserie, verloren de locs van serielevering met dit kleurschema elke bijzonderheid. Onder het spoorwegpersoneel kregen de locs daarom als snel de bijnaam "verhuiswagen".

De fabrieksnieuwe 120 109 op 8 augustus 1987 in Bw München 1 naast de 111 212. H. Sölch

Een bijzonderheid vormde de afmetingen van het witte slabbetje op het front van de locs. Terwijl de eerste locs tot en met de 120 119 een grote slab die tot de raam van de cabine reikte kregen, werden de volgende locs van een kleinere slab voorzien, zodat er een kleine rode strook onder het raam overbleef. Bij hoofdrevisies en aanpassingen werden de locs in de beide varianten gespoten. In zomer 1998 was er het volgende beeld te zien: Slab tot aan het raam: 120 101-112, 115, 118, 119, 121, 122, 124, 129, 133. Kleinere slab: 120 113, 116, 117, 120, 123, 125-128, 130-1312, 134-138, 140-150, 152-160 (in de lijst missen de in deze tijd al verkeersrode 120 114 en 146 plus de reclamelocs 120 139 en 151).

Duidelijk is het verschil in grote van het witte slabbetje te zien. Bij de 120 124 (links) reikt de slab nog tot aan het venster terwijl bij de 120 117 (rechts) er duidelijk nog een rode streep is te zien. H. Sölch

Met de invoering van het nieuwe verkeersrode kleurschema aan het einde van de negentiger jaren duurde het niet lang voordat ook een loc van de serie 120.1 omgespoten zo worden. Als eerste was de 120 146 aan de beurt, die al in juli 1998 in het verkeersrood opgeschilderd was. De loc werd echter pas op 9 september uit Opladen aan het Bh Nürnberg overgedragen, waardoor de 120 114, die al op 29 juli 1998 de werkplaats in de verkeersrode kleuren verliet, de eerste verkeersrode serie 120 in de plandienst was. In het jaar 1999 volgden dan de locs 120 106, 111, 115 en 134. Het aantal wordt door de hoofdrevisies (HU) steeds groter. Zo waren in mei 2002 de volgende locs verkeersrood: 120 101-108, 110-116, 118-120, 121, 123, 124, 127-134, 146, 147 en 150.

Tot de verkeersrode locs behoort ook de 120 114, welke op 7 november 2000 samen met de 120 132 de InterRegio 2095 (München - Salzburg) bespande.
H. Sölch

Actuele kleurschema's (stand: januari 2003)
oriëntrood: 120 117, 122, 125, 126, 135-139, 141-145, 148, 149, 151-160*
verkeersrood: 120 101-116, 118-120, 121, 123, 124, 127-134, 140, 146, 147, 150

 * de lok 120 151 (ZDF) heeft momenteel nog een totaalreclame.

Reclamelocs
In het midden van de negentiger jaren volgde de DB het voorbeeld van de SBB en begon locs als reclamemedium te verhuren. De serie 120 was hiervoor door de grote vrije vlakten op de zijkanten  bijzonder goed geschikt. Op 15 november 1996 stelde de DB in samenwerking met Märklin de eerste reclameloc voor. De 120 129 was daarvoor in het  AW Opladen voorzien van overwegend blauw/witte kerstmotieven voorzien.. De eerste reclameloc reed echter maar kort rond in deze uitvoering. Reeds op 08 januari 1997 werden de folies weer verwijderd. Hoewel het contract met Märklin nog twee andere reclame-uitvoeringen van de 120 129 voorzag (o.a. eentje ter aanleiding van Cebit 1997), werd echter duidelijk dat een zo korte inzet van een reclameloc vooral wegens de hoge kosten die ontstaan door het beplakken en verwijderen van de folies niet rendabel was. Hierom kwam de DB met Märklin overeen om een kunstloc voor een langere periode in te zetten.

Slechts enkele maanden was de eerste reclamelok van de DB onderweg. Op 12 december 1996 staat de in kerstsfeer versierde 120 129 mer IR 2067 (Oberstdorg - Dresden) in München Hbf). H. Sölch

Op 11 mei 1997 presenteerde de DB samen met Märklin in Göppingen de tweede reclameloc oftewel kunstloc zoals men ze nu noemde. De gebruikte 120 139 was met een werk van de Nederlandse kunstenaar Teun Hocks beplakt. Het motief toont een man die met een modelbaan speelt, waarvan de rails zich geleidelijk tot het grote voorbeeld vergroot. De tint van de loc was nu groenbruin. De inzet was oorspronkelijk slechts tot herfst 1997 geplant. Desondanks kon de loc nog tot februari 1999 in deze kleurstelling gefotografeerd worden.

Op 10 juli 1998 heeft de 120 139 InterCity 815 Therese Ghiese naar de Beierse hoofdstad gebracht. H. Sölch

De eerste reclamelocs kregen een ongekende respons. Veel dagkranten drukten de opvallende reclame locs af, hobbyfotografen probeerden een foto van de locs te maken en de modelspoorders waren blij met de kleurvarianten. De locomotiefreclames ontwikkelden zich echt tot een commercieel succes. Al snel viel deze trend ook onder de aandacht van andere ondernemingen. Op 03 September 1997 stelde de Frankfurter Dresdner Bank haar eigen reclameloc voor. Op de compleet in wit uitgevoerde 120 141 pronkten groene cirkels in verscheidene maten met reclameslogans van de Frankfurter Bankengruppe. In deze uitvoering reed de loc tot midden 1998.

120 141 met IC 781 Königsee (Hamburg - Berchtesgaden) tijdens een stop te Rosenheim. H. Sölch

In 1997 volgde de vierde reclameloc. De televisieomroep ZDF had de 120 151 in het donkerblauw laten omschilderen en van een ZDF-Logo voorzien. In de toekomst zou de loc voor speciale treinen voor evenementen van de omroep zoals "Wetten dass" of "ZDF-Fernsehgarten" ten inzet komen. De officiële van de blauwe loc vond op 15 december 1997 in aanwezigheid van  ZDF-directeur Stolte en showmaster Thomas Gottschalk plaats in Frankfurt Hbf. Aansluitend reed de loc met vier Touristikwagen naar Mannheim terug. In deze kleurstelling is de loc nog altijd in inzet.

Op 30 september 1999 raast 120 151 met IR 2195 Hilpertig voorbij. H. Sölch

Als voorlopig laatste serie-120 in volreclame werd op 18 november 1999 de 120 119 ter gelegenheid van de modelbouwbeurs in Keulen gepresenteerd. De loc werd door de Walt Disney Company in samenwerking met Märklin ter ere van de zeventigste verjaardag van Micky Mouse van reclame voorzien. De grondtoon van de loc is helblauw. De loc is versiert met foto's uit het zeventigjarige leven van de beroemde muis. Daarnaast siert een groot portret van de muis de zijkant. Hoewel in het contract de looptijd aanvankelijk tot een jaar beperkt was, kon men de loc tot april 2002 in deze uitvoering fotograferen. Sinds begin mei 2002 presenteert de loc zich na een hoofdrevisie in het gebruikelijke verkeersrode kleurenschema.

120 119 bespande InterRegio 2095 (Ulm - Salzburg) op 21 januari 1999.
H. Sölch

Vanaf midden 2000 werden een hele reeks locs van de series 101 en 120 met een reclameopschrift van de deelstaat Baden-Württemberg voorzien. Naast het opschrift "Nett hier. Aber waren Sie schon mal in Baden-Württemberg?" zijn ook alle locs met het wapen van de deelstaat uitgerust. De volgende locs werden hiermee van voorzien: 120 102, 110, 118, 120, 122-124, 126, 133, 138 en 140.

Els locomotieven uit de serie 120.1 werden met Baden-Württemberg-reclamefolie beplakt. Hieronder was ook de 120 123, welke hier op 21 september 2000 met IR 2096 (Salzburg - München) in Rosenheim staat.
H. Sölch

Als laatste loc moet nog kort op de 120 109 ingegaan worden. Deze loc trok op 02 juni 1996 de openingsrit in verband met de elektrificatie van het traject Hamburg - Flensburg - Padborg. Voor dit doel kreeg de loc op één zijkant een schild met het opschrift:

Eröffnungsfahrt
02. Juni 1996
IR 2186 Flensburg - Padborg
Erster elektrische Zug von Deutschland nach Dänemark

Tot augustus 2002 met deze folies gezien worden. Op 21 augustus 2002 verliet de loc de werkhallen van het AW Nürnberg in het verkeersrood na een hoofdrevisie.

Op 25 september 1997 was het schild op de 120 109 nog in toptoestand.
H. Sölch

Deze TrainMagazine tekst is overgenomen van onze Duitse partner Elektrolok.de.

Auteur: Hans Sölch
Vertaling: Niels Kruithof
Foto's: Elektrolok.de

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
U kunt uw eigen kopij insturen naar onze redactie.
 Medewerkers