Duitsland
De Br 120.1
Kleurstellingen
Geleverd werden alle locs in het oriëntrood/witte kleurschema uit het jaar 1986. In tegenstelling tot de zeer gelukte TEE-kleuren van de voorserie, verloren de locs van serielevering met dit kleurschema elke bijzonderheid. Onder het spoorwegpersoneel kregen de locs daarom als snel de bijnaam "verhuiswagen".
Een bijzonderheid vormde de afmetingen van het witte slabbetje op het front van de locs. Terwijl de eerste locs tot en met de 120 119 een grote slab die tot de raam van de cabine reikte kregen, werden de volgende locs van een kleinere slab voorzien, zodat er een kleine rode strook onder het raam overbleef. Bij hoofdrevisies en aanpassingen werden de locs in de beide varianten gespoten. In zomer 1998 was er het volgende beeld te zien: Slab tot aan het raam: 120 101-112, 115, 118, 119, 121, 122, 124, 129, 133. Kleinere slab: 120 113, 116, 117, 120, 123, 125-128, 130-1312, 134-138, 140-150, 152-160 (in de lijst missen de in deze tijd al verkeersrode 120 114 en 146 plus de reclamelocs 120 139 en 151).
Met de invoering van het nieuwe verkeersrode kleurschema aan het einde van de negentiger jaren duurde het niet lang voordat ook een loc van de serie 120.1 omgespoten zo worden. Als eerste was de 120 146 aan de beurt, die al in juli 1998 in het verkeersrood opgeschilderd was. De loc werd echter pas op 9 september uit Opladen aan het Bh Nürnberg overgedragen, waardoor de 120 114, die al op 29 juli 1998 de werkplaats in de verkeersrode kleuren verliet, de eerste verkeersrode serie 120 in de plandienst was. In het jaar 1999 volgden dan de locs 120 106, 111, 115 en 134. Het aantal wordt door de hoofdrevisies (HU) steeds groter. Zo waren in mei 2002 de volgende locs verkeersrood: 120 101-108, 110-116, 118-120, 121, 123, 124, 127-134, 146, 147 en 150.
Actuele kleurschema's (stand: januari 2003)
* de lok 120 151 (ZDF) heeft momenteel nog een totaalreclame.
Reclamelocs
Op 11 mei 1997 presenteerde de DB samen met Märklin in Göppingen de tweede reclameloc oftewel kunstloc zoals men ze nu noemde. De gebruikte 120 139 was met een werk van de Nederlandse kunstenaar Teun Hocks beplakt. Het motief toont een man die met een modelbaan speelt, waarvan de rails zich geleidelijk tot het grote voorbeeld vergroot. De tint van de loc was nu groenbruin. De inzet was oorspronkelijk slechts tot herfst 1997 geplant. Desondanks kon de loc nog tot februari 1999 in deze kleurstelling gefotografeerd worden.
De eerste reclamelocs kregen een ongekende respons. Veel dagkranten drukten de opvallende reclame locs af, hobbyfotografen probeerden een foto van de locs te maken en de modelspoorders waren blij met de kleurvarianten. De locomotiefreclames ontwikkelden zich echt tot een commercieel succes. Al snel viel deze trend ook onder de aandacht van andere ondernemingen. Op 03 September 1997 stelde de Frankfurter Dresdner Bank haar eigen reclameloc voor. Op de compleet in wit uitgevoerde 120 141 pronkten groene cirkels in verscheidene maten met reclameslogans van de Frankfurter Bankengruppe. In deze uitvoering reed de loc tot midden 1998.
In 1997 volgde de vierde reclameloc. De televisieomroep ZDF had de 120 151 in het donkerblauw laten omschilderen en van een ZDF-Logo voorzien. In de toekomst zou de loc voor speciale treinen voor evenementen van de omroep zoals "Wetten dass" of "ZDF-Fernsehgarten" ten inzet komen. De officiële van de blauwe loc vond op 15 december 1997 in aanwezigheid van ZDF-directeur Stolte en showmaster Thomas Gottschalk plaats in Frankfurt Hbf. Aansluitend reed de loc met vier Touristikwagen naar Mannheim terug. In deze kleurstelling is de loc nog altijd in inzet.
Als voorlopig laatste serie-120 in volreclame werd op 18 november 1999 de 120 119 ter gelegenheid van de modelbouwbeurs in Keulen gepresenteerd. De loc werd door de Walt Disney Company in samenwerking met Märklin ter ere van de zeventigste verjaardag van Micky Mouse van reclame voorzien. De grondtoon van de loc is helblauw. De loc is versiert met foto's uit het zeventigjarige leven van de beroemde muis. Daarnaast siert een groot portret van de muis de zijkant. Hoewel in het contract de looptijd aanvankelijk tot een jaar beperkt was, kon men de loc tot april 2002 in deze uitvoering fotograferen. Sinds begin mei 2002 presenteert de loc zich na een hoofdrevisie in het gebruikelijke verkeersrode kleurenschema.
Vanaf midden 2000 werden een hele reeks locs van de series 101 en 120 met een reclameopschrift van de deelstaat Baden-Württemberg voorzien. Naast het opschrift "Nett hier. Aber waren Sie schon mal in Baden-Württemberg?" zijn ook alle locs met het wapen van de deelstaat uitgerust. De volgende locs werden hiermee van voorzien: 120 102, 110, 118, 120, 122-124, 126, 133, 138 en 140.
Als laatste loc moet nog kort op de 120 109 ingegaan worden. Deze loc trok op 02 juni 1996 de openingsrit in verband met de elektrificatie van het traject Hamburg - Flensburg - Padborg. Voor dit doel kreeg de loc op één zijkant een schild met het opschrift:
Eröffnungsfahrt Tot augustus 2002 met deze folies gezien worden. Op 21 augustus 2002 verliet de loc de werkhallen van het AW Nürnberg in het verkeersrood na een hoofdrevisie.
Deze TrainMagazine tekst is overgenomen van onze Duitse partner Elektrolok.de.
Auteur: Hans Sölch
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |