27/09/1825
George Stephenson rijdt met een stoomlocomotief de eerste passagierstrein.
05/05/1835
Tussen Mechelen en Brussel rijdt de eerste trein op het vaste land van Europa.
20/09/1839
Tussen Haarlem en Amsterdam rijdt de eerste trein in Nederland.
18/04/1853
In Azië rijdt dee eerste trein van Bombay naar Tanna.
20/10/1853
De spoorlijn welke Maastricht en Aken met elkaar verbond werd geopend.
06/06/1864
Opening van het station Zwolle door de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS).
05/05/1865
De eerste geregistreerde treinroof vindt plaats in de buurt van North Bend, Ohio.
01/01/1881
De spoorlijn Zwolle - Almelo (exploitatie SS) komt gereed.
18/11/1883
De Amerikaanse en Canadese spoorwegen stellen vier standaard tijdzones in voor het gehele continent.
15/01/1903
Opening van de spoorlijn Zwolle - Ommen door de Noord-Ooster Locaal Spoorwegmaatschappij (NOLS). De SS zorgde voor de exploitatie.
01/10/1908
De Zuid-Hollandsche Electrische Spoorwegmaatschappij (ZHESM) elektrificeert haar spoorlijn Rotterdam Hofplein - Scheveningen met 10.000 volt wisselspanning en een frequentie van 25 Hz.
01/12/1921
Invoering van de NS-nummering; alle SS en HSM locomotieven werden in dit schema opgenomen.
31/12/1923
De NS had 1466 stoomlocomotieven in dienst.
01/04/1926
Op de Hofpleinlijn wordt de bovenleidingspanning gewijzigd aan de nieuwe landelijke norm van 1500 volt gelijkspanning.
23/07/1926
Oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS).
15/05/1928
De eerste Rheingold reed van Amsterdam/Hoek van Holland naar Basel.
15/05/1931
Invoering van de electrische-tractie op het traject Amsterdam - Alkmaar.
19/12/1932
Het aërodynamisch gevormde dieseltreinstel "Fliegende Hamburger" wordt in dienst gesteld. Deze Duitse trein had een dienstsnelheid van 160 kilometer per uur.
02/08/1937
Stichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen door het Rijk, de SS en de HSM.
01/01/1938
De N.V. Nederlandsche Spoorwegen begon met haar werkzaamheden.
03/09/1944
De laatste trein uit Kamp Westerbork vertrok vandaag.
17/09/1944
In het kader van operatie "Market Garden" begon het Nederlandse spoorwegpersoneel aan de historische algehele staking in het bezette Nederlandse grondgebied.
04/10/1952
Koning Boudewijn opent de Brusselse Noord-Zuidverbinding met tunnel onder het centrum van Brussel.
02/06/1957
Strart van de Trans Europ Express (TEE) verbindingen in Europa.
02/07/1957
Start van de Trans Europ Express met 10 verbindingen door Europa.
08/02/1962
Op de spoorkruising bij Harmelen reden de treinen 164 en 464 nagenoeg frontaal op elkaar in. Bij dit grootste spoorwegongeluk uit de Nederlandse geschiedenis vielen 93 doden.
02/12/1975
Eerste treinkaping uit de geschiedenis. Om 10.07 werd de stoptrein Groningen - Zwolle door een groep Molukse jongeren stilgezet bij Wijster.
20/05/1977
Prins Bernhard opent het eerste gedeelte van de Zoetermeer Stadslijn.
23/05/1977
Negen Molukse jongeren kaapte bij De Punt voor de tweede keer een trein. Dit maal betrof het de Intercity Assen - Groningen.
11/06/1977
De overheid maakt een einde aan de Molukse gijzelingsactie bij De Punt.
02/10/1978
Introductie van de Intercity-Plus tussen Heerlen - Den Haag CS en Heerlen - Amsterdam CS. Voor deze trein gold een toeslag van 6 gulden. Voor dit bedrag kreeg de reiziger wel een gratis krant en een kop koffie of thee.
30/12/1978
Het Nederlandse spoorwegnet heeft een totale lengte van 2879 kilometer, waarvan 375 kilometer alleen voor goederenvervoer.
19/06/1979
De Tweede Kamer keurt de aanleg van de Flevolijn goed met aftakking direct na het sation Weesp.
30/09/1979
Met het sluiten van de krakeling werd de Zoetermeerlijn voltooid.
08/05/1980
Invoering van de strippenkaart als nationaal tariefsysteem.
24/09/1983
De laatste trein rijdt tussen Haarlem en IJmuiden.
29/05/1987
Opening van het eerste gedeelte van de Flevolijn.
24/04/1988
Oprichting van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.
01/05/1988
De Duitse ICE verbetert het wereldsnelheidsrecord voor treinen tot 406,9 Km/h.
28/05/1988
De sluiting van het Miljoenenlijntje werd vandaag een feit.
18/05/1990
De Franse TGV verbreekt met 515,3 Km/h het oude snelheidsrecord van de Duitse ICE.
28/09/1990
Opening TGV Atlantique.
01/12/1990
In de Kanaaltunnel ontmoeten arbeiders uit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk elkaar op veertig meter onder de zeebodem.
02/06/1991
De EuroCity's Berner Oberland en Rembrandt reden voor het eerst met SBB materieel naar Nederland.
30/05/1992
Einde van de reguliere treindienst tussen Maastricht en Aken.
31/05/1992
Eerste inzet van het SBB panoramarijtuig in de Zwitserse EuroCity's van en naar Nederland.
06/05/1994
Opening van de Kanaaltunnel.
01/01/1995
De NV Nederlandse Spoorwegen wordt verzelfstandigd. Het bedrijf wordt nu niet meer direct door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat bestuurd. De NS blijft 100% eigendom van de Nederlandse staat.
08/09/1995
Heropening van het traject Schin op Geul - Kerkrade als museumlijn.
11/08/1996
Lovers Rail rijdt tussen Amsterdam en IJmuiden met de Kennemerstrand Expres.
24/05/1998
De eerste NS-lijn (Almelo - Mariënberg) valt na aanbesteding in handen van busmaatschappij Oostnet.
03/06/1998
Bij de ontsporing van een ICE bij het Duitse Eschede komen 101 mensen om.
01/07/2002
NS Railinfrabeheer, NS Railned en NS Verkeersleiding worden uit de NS-holding gehaald en onder het toezicht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geplaatst.
23/11/2002
TrainMagazine zag voor het eerst het levenslicht. De bezoekers moesten het in deze dagen nog doen met enkele nieuwsberichten.
15/12/2002
Het voor 300 Km/u geschikte traject Rhein-Main wordt in gebruik genomen tussen Keulen en Frankfurt.
01/01/2003
ProRail wordt opgericht als koepelorganisatie van Railinfrabeheer (RIB) , Railned en Railverkeersleiding (RVL).
28/02/2003
Start van de lightrailverbinding Gouda - Alphen aan den Rijn. De eerste proef in Nederland met trams en treinen op hetzelfde spoor.
17/11/2003
De Japanse magneettrein Maglev haalt tijdens een onbemande testrit een recordsnelheid van 560 kilometer per uur.
13/12/2003
Na 75 jaar reed vandaag voor het laatst een dagtrein Amsterdam - Zwitserland via de klasieke route door het Rijndal. Tevens kwam hiermee een einde aan de treinsoort EuroCity in Nederland.
14/12/2003
Vandaag introduceerde NS Reizigers een nieuwe treinsoort die de naam Sprinter droeg.
20/12/2003
Na de succesvolle introductie van de NS Herfsttoer kwam er vandaag ook de NS Kersttoer in het kaartassortiment.
10/07/2004
De officieele opening van het eerste deel van de Betuwelijn, van de Maasvlakte tot Kijfhoek, is een feit.