Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Dinsdag, 23 april 2024
Startpagina
TrainMagazine
Tijdlijn
27/09/1825
George Stephenson rijdt met een stoomlocomotief de eerste passagierstrein.

05/05/1835
Tussen Mechelen en Brussel rijdt de eerste trein op het vaste land van Europa.

20/09/1839
Tussen Haarlem en Amsterdam rijdt de eerste trein in Nederland.

18/04/1853
In Azië rijdt dee eerste trein van Bombay naar Tanna.

20/10/1853
De spoorlijn welke Maastricht en Aken met elkaar verbond werd geopend.

06/06/1864
Opening van het station Zwolle door de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS).

05/05/1865
De eerste geregistreerde treinroof vindt plaats in de buurt van North Bend, Ohio.

01/01/1881
De spoorlijn Zwolle - Almelo (exploitatie SS) komt gereed.

18/11/1883
De Amerikaanse en Canadese spoorwegen stellen vier standaard tijdzones in voor het gehele continent.

15/01/1903
Opening van de spoorlijn Zwolle - Ommen door de Noord-Ooster Locaal Spoorwegmaatschappij (NOLS). De SS zorgde voor de exploitatie.

01/10/1908
De Zuid-Hollandsche Electrische Spoorwegmaatschappij (ZHESM) elektrificeert haar spoorlijn Rotterdam Hofplein - Scheveningen met 10.000 volt wisselspanning en een frequentie van 25 Hz.

01/12/1921
Invoering van de NS-nummering; alle SS en HSM locomotieven werden in dit schema opgenomen.

31/12/1923
De NS had 1466 stoomlocomotieven in dienst.

01/04/1926
Op de Hofpleinlijn wordt de bovenleidingspanning gewijzigd aan de nieuwe landelijke norm van 1500 volt gelijkspanning.

23/07/1926
Oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS).

15/05/1928
De eerste Rheingold reed van Amsterdam/Hoek van Holland naar Basel.

15/05/1931
Invoering van de electrische-tractie op het traject Amsterdam - Alkmaar.

19/12/1932
Het aërodynamisch gevormde dieseltreinstel "Fliegende Hamburger" wordt in dienst gesteld. Deze Duitse trein had een dienstsnelheid van 160 kilometer per uur.

02/08/1937
Stichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen door het Rijk, de SS en de HSM.

01/01/1938
De N.V. Nederlandsche Spoorwegen begon met haar werkzaamheden.

03/09/1944
De laatste trein uit Kamp Westerbork vertrok vandaag.

17/09/1944
In het kader van operatie "Market Garden" begon het Nederlandse spoorwegpersoneel aan de historische algehele staking in het bezette Nederlandse grondgebied.

04/10/1952
Koning Boudewijn opent de Brusselse Noord-Zuidverbinding met tunnel onder het centrum van Brussel.

02/06/1957
Strart van de Trans Europ Express (TEE) verbindingen in Europa.

02/07/1957
Start van de Trans Europ Express met 10 verbindingen door Europa.

08/02/1962
Op de spoorkruising bij Harmelen reden de treinen 164 en 464 nagenoeg frontaal op elkaar in. Bij dit grootste spoorwegongeluk uit de Nederlandse geschiedenis vielen 93 doden.

02/12/1975
Eerste treinkaping uit de geschiedenis. Om 10.07 werd de stoptrein Groningen - Zwolle door een groep Molukse jongeren stilgezet bij Wijster.

20/05/1977
Prins Bernhard opent het eerste gedeelte van de Zoetermeer Stadslijn.

23/05/1977
Negen Molukse jongeren kaapte bij De Punt voor de tweede keer een trein. Dit maal betrof het de Intercity Assen - Groningen.

11/06/1977
De overheid maakt een einde aan de Molukse gijzelingsactie bij De Punt.

02/10/1978
Introductie van de Intercity-Plus tussen Heerlen - Den Haag CS en Heerlen - Amsterdam CS. Voor deze trein gold een toeslag van 6 gulden. Voor dit bedrag kreeg de reiziger wel een gratis krant en een kop koffie of thee.

30/12/1978
Het Nederlandse spoorwegnet heeft een totale lengte van 2879 kilometer, waarvan 375 kilometer alleen voor goederenvervoer.

19/06/1979
De Tweede Kamer keurt de aanleg van de Flevolijn goed met aftakking direct na het sation Weesp.

30/09/1979
Met het sluiten van de krakeling werd de Zoetermeerlijn voltooid.

08/05/1980
Invoering van de strippenkaart als nationaal tariefsysteem.

24/09/1983
De laatste trein rijdt tussen Haarlem en IJmuiden.

29/05/1987
Opening van het eerste gedeelte van de Flevolijn.

24/04/1988
Oprichting van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.

01/05/1988
De Duitse ICE verbetert het wereldsnelheidsrecord voor treinen tot 406,9 Km/h.

28/05/1988
De sluiting van het Miljoenenlijntje werd vandaag een feit.

18/05/1990
De Franse TGV verbreekt met 515,3 Km/h het oude snelheidsrecord van de Duitse ICE.

28/09/1990
Opening TGV Atlantique.

01/12/1990
In de Kanaaltunnel ontmoeten arbeiders uit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk elkaar op veertig meter onder de zeebodem.

02/06/1991
De EuroCity's Berner Oberland en Rembrandt reden voor het eerst met SBB materieel naar Nederland.

30/05/1992
Einde van de reguliere treindienst tussen Maastricht en Aken.

31/05/1992
Eerste inzet van het SBB panoramarijtuig in de Zwitserse EuroCity's van en naar Nederland.

06/05/1994
Opening van de Kanaaltunnel.

01/01/1995
De NV Nederlandse Spoorwegen wordt verzelfstandigd. Het bedrijf wordt nu niet meer direct door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat bestuurd. De NS blijft 100% eigendom van de Nederlandse staat.

08/09/1995
Heropening van het traject Schin op Geul - Kerkrade als museumlijn.

11/08/1996
Lovers Rail rijdt tussen Amsterdam en IJmuiden met de Kennemerstrand Expres.

24/05/1998
De eerste NS-lijn (Almelo - Mariënberg) valt na aanbesteding in handen van busmaatschappij Oostnet.

03/06/1998
Bij de ontsporing van een ICE bij het Duitse Eschede komen 101 mensen om.

01/07/2002
NS Railinfrabeheer, NS Railned en NS Verkeersleiding worden uit de NS-holding gehaald en onder het toezicht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geplaatst.

23/11/2002
TrainMagazine zag voor het eerst het levenslicht. De bezoekers moesten het in deze dagen nog doen met enkele nieuwsberichten.

15/12/2002
Het voor 300 Km/u geschikte traject Rhein-Main wordt in gebruik genomen tussen Keulen en Frankfurt.

01/01/2003
ProRail wordt opgericht als koepelorganisatie van Railinfrabeheer (RIB) , Railned en Railverkeersleiding (RVL).

28/02/2003
Start van de lightrailverbinding Gouda - Alphen aan den Rijn. De eerste proef in Nederland met trams en treinen op hetzelfde spoor.

17/11/2003
De Japanse magneettrein Maglev haalt tijdens een onbemande testrit een recordsnelheid van 560 kilometer per uur.

13/12/2003
Na 75 jaar reed vandaag voor het laatst een dagtrein Amsterdam - Zwitserland via de klasieke route door het Rijndal. Tevens kwam hiermee een einde aan de treinsoort EuroCity in Nederland.

14/12/2003
Vandaag introduceerde NS Reizigers een nieuwe treinsoort die de naam Sprinter droeg.

20/12/2003
Na de succesvolle introductie van de NS Herfsttoer kwam er vandaag ook de NS Kersttoer in het kaartassortiment.

10/07/2004
De officieele opening van het eerste deel van de Betuwelijn, van de Maasvlakte tot Kijfhoek, is een feit.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Medewerkers