Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Maandag, 29 april 2024
Actueel
Zwitserland
MGB
Nog 8,5 miljoen voor ‘De Oost’ 02/12/2006
Door: Wim Broerse

De realisatie van de zogenaamde ‘Ostausfahrt’ vanuit het MGB-station Brig, waar op deze plaats al eerder aandacht aan werd gegeven, ligt op schema. Maar ondertussen is de definitieve financiering nog steeds niet rond. Daarom moet het Kanton nu een beslissing nemen over een aanvullend krediet ter grootte van CHF 8,442 miljoen.

Door de aanleg van de oostelijke uitgang van het MGB-station in Brig zal een groot aantal rangeerbewegingen overbodig worden.

Degenen onder ons die in Brig geweest zijn kennen het fenomeen van het wachten voor de spoorovergang tegenover het station van Brig omdat het rangeerlokje weer een aantal rijtuigen afgekoppeld heeft en naar een ander spoor moeten overbrengen. Nu vinden wij, als spoorfans, dat niet zo erg om naar te kijken, maar je zal maar haast hebben en je trein moeten halen die vanuit het SBB-station gaat vertrekken……

Ook het loc wisselen hoeft dan beduidend minder te zijn. Nu is het zo dat bijvoorbeeld een Glacier Express het MGB-station binnenkomt vanuit de richting Visp. Deze trein gaat vervolgens, na de tussenstop in Brig, verder in de richting van Fiesch. Maar dat houdt in dat deze trein vanuit het station in de richting, tegenovergesteld aan de binnenkomst, gaat vertrekken en direct hierop, net buiten het station, afbuigt naar Naters/Fiesch.
In Brig-Glis en Naters zijn er ook nog een stuk of 20 overgangen die kunnen vervallen.

Dit zijn allemaal problemen die door de aanleg van een oostelijke uitgang op worden gelost. Daarbij zal het voor de (doorgaande) reizigers een tijdwinst van 17 minuten opleveren.
Ook neemt de geluidsoverlast langs het tracé in Naters, wat door de gemeente is aangekocht, af. Daardoor wordt de kwaliteit van wonen daar verhoogd.

De bouwactiviteiten zijn in september 2005 begonnen.
Men rekent er op dat de nieuwe oostelijke uitgang tegelijk met de Lötschberg basistunnel, in september 2007, in gebruik te kunnen nemen.

In tegenstelling tot de bouw van deze basistunnel zijn de kosten voor dit project niet gestegen. Dit was ook een voorwaarde die gesteld was bij de kredietverlening. Wordt er bij een bepaalde post wel kostenoverschrijdend gewerkt, dan zal het geld bij een andere post vandaan moeten komen.

Uitleg over hoe de financiering tot stand is gekomen zou hier te ver gaan. Wel is er nog een gedeelte (CHF 8,5 miljoen) wat niet gedekt is. En dat moet dus nog even geregeld worden. Maar, gezien de investeringen die al gedaan zijn, zal men waarschijnlijk ambtshalve wat zuur kijken, om vervolgens volmondig ja te zeggen tegen het voorstel en dan gezamenlijk dit te gaan vieren met een dineetje…..

Bron: Walliser Bote

De MGB-tunnel onder het Simplonspoor. © Sander Broerse
De MGB-tunnel onder het Simplonspoor. © Sander Broerse

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers