Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Maandag, 29 april 2024
Actueel
Zwitserland
MGB
75 jaar Glacier Express 26/06/2005
Door: Wim Broerse

In april werd er tijdens een conferentie op de Oberalppas, het hoogste punt van de Glacier-Express, door vertegenwoordigers van de Rhätische Bahn (RhB) en de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) in het gezelschap van de verzamelde pers diep nagedacht over het verleden, het heden, maar vooral de toekomst van de “langzaamste sneltrein ter wereld”.

Hans-Rudolf Mooser, algemeen directeur van de MGB verhaalde over de geschiedenis van de Glacier-Express, van het begin in 1930, via een in de 40-er jaren van de vorige eeuw, vanwege de tweede wereldoorlog stilgelegde exploitatie en de bouw van de Furka-basistunnel in de 90-er jaren van diezelfde eeuw, tot aan de huidige stand van zaken.

Daarna was het woord aan Ernst Bachmann, adjunct-directeur van de RhB. Hij gaf een bloemlezing van de geplande activiteiten met de verschillende jubileumstreinen, waarna de directeur van de RhB, Edwin Rutishauser, uitleg gaf over het vanaf de zomer van 2006 te vernieuwen concept van de Glacier-Express. Met dit nieuwe concept zetten de partners MGB en RhB in op een “hernieuwde lancering van één van de grootste toeristische attracties van Zwitserland”.

Om dit doel te bereiken worden er investeringen ter grootte van 60 miljoen Zwitserse Franken gedaan. Het grootste deel van dit bedrag gaat op aan de aanschaf van vier compleet nieuwe treincomposities, elk bestaande uit vijf panoramawagons. (elke trein heeft er drie in de tweede en twee in de eerste klasse) en een soort restauratiewagon. Zeer zeker het nieuwe serviceconcept lijkt interessant. Zo wordt er bijvoorbeeld direct op de zitplaats bediend door de keuken. En is er een nieuw systeem om de reizigers gedurende de reis via hoofdtelefoons op de hoogte te houden van allerlei wetenswaardigheden. Dit wordt dan gedaan in zes talen, waaronder het Japans. Geen wonder, als je bedenkt dat een reis met de Glacier Express haast behoort tot de opvoeding van jonge Japannertjes. Bovendien zijn alle panoramawagons rookvrij. Om nog meer treincomposities te kunnen laten rijden, wordt het huidige materieel onderworpen aan een restyling, door de MGB een “Refit-actie” genoemd. De huidige panoramawagons worden dan, wat de inrichting betreft, gelijk aan het nieuwe materieel. Vanaf de zomer 2006 beschikt de Glacier Express over een zitplaats capaciteit van 1800 stoelen.

Aan het einde van de persbijeenkomst presenteerden de MGB en de RhB hun jubileumslocomotieven. De MGB heeft sinds het begin van dit jaar al twee locs van het type HGe 4/4 II (nr. 106, ex. FO en nr. 4, ex. BVZ) rondrijden met reclame voor 75 jaar Glacier Express. De RhB heeft zich in kunnen houden en presenteerde na afloop haar jubileumloc: Ge 4/4 III 651 “Fideris”. En dit was tegelijk een ander gedenkwaardig moment: Het was intussen 10 jaar geleden dat er een loc van de RhB op de Oberalppass was. De jubileumloc van de RhB was in de ochtend van 14 april met goederentrein 5211 van Landquart naar Disentis in opzending meegegaan. Daar aangekomen werd de loc in een locloods geplaatst, tot grote ergernis van een speciaal daar naar toe gereisde fotograaf.

Om 12:27 uur kwamen de genodigden met Glacier Express 905 vanuit Chur in Disentis aan. Nadat daar een locwissel had plaatsgevonden (vanwege tandradgedeeltes wordt in Disentis de RhB-loc vervangen door een MGB-loc, WB), ging de reis verder naar boven. Direct na vertrek van de 905 werd de jubiluemloc Ge 4/4 III 651 tevoorschijn gehaald en voorop een treincompositie, gevormd door HGe 4/4 II 106 en twee AS-en, gekoppeld. Dit spul reed vervolgens als trein 907F (F=extra ingelegde trein, WB) vrij kort achter trein 905 naar boven naar de Oberalppass.

Boven aangekomen werden de genodigden zo snel mogelijk het restaurant binnengeloodst, waar een boekpresentatie over het jubileum plaatsvond. Daardoor werd verhinderd dat sommige gasten (te vroeg) de presentatie van de jubileumslocs zouden zien. Alleen een paar verstokte fans wisten van het bestaan van trein 907F af, die vervolgens om 13:00 uur op de Oberalppass aankwam. Zij wisten de machinist van het jubileumsset zo ver te krijgen dat hij voor hen de trein even buiten de tunnel op de pas zette, zodat zij hem snel konden fotograferen. Direct daarop werd de trein teruggezet in de tunnel, waar hij kort daarop naar buiten werd gereden voor de officiële perspresentatie.

Na afloop werden de gasten met extratrein 142F naar Disentis terug gebracht, waarbij bij station Bugnei (nabij Sedrun, WB) nog een fotostop werd gehouden en er enkele schijnaankomsten werden gedaan.

Bron: Matterhorn Gotthardbahn/Rhätische Bahn

Ge 4/4 III 651 'Glacier on Tour' van de RhB. © Daniel Balett
Ge 4/4 III 651 'Glacier on Tour' van de RhB. © Daniel Balett

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers