Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Dinsdag, 30 april 2024
Actueel
Zwitserland
Zentralbahn
Zentralbahntunnel: 3 keer budgetwaarde 09/12/2006
Door: Wim Broerse

De tunnel naar Engelberg, waarvan de bouw in 2001 begon en de doorbraak in 2004 volgde, verhoogt niet alleen de transportcapaciteit: ook het gebudgetteerde bedrag werd met 150 procent overschreden.

De vier kilometer lange tunnel naar Engelberg moet als vervanging gaan dienen voor het traject tussen Engelberg en Grafenort. Dit stuk kent een sterk stijgingspercentage.

Al in 2001 werd begonnen met de bouw. Toen de tunnel vrijwel af was, volgden in 2005 een hevig noodweer met vervolgens overstromingen en dergelijke, waardoor grote delen van het Engelbergdal en de tunnel ernstige schade opliepen. Tijdens de bouw waren er al onvoorziene geologische omstandigheden opgetreden, waardoor de kosten opliepen. Dit alles leverde een aanzienlijke vertraging op bij de bouw van de tunnel.

De bondsregering heeft nu besloten de kostenoverschrijdingen voor 85 procent te betalen. De rest van de kosten worden gelijkelijk door de Kantons Obwalden en Nidwalden gefinancierd. Onvoorziene kosten, zoals bijvoorbeeld op het gebied van geologie, alsmede prijsstijgingen worden over alle drie de partijen gelijk verdeeld.

Momenteel wordt er naar oplossingen voor de sanering van de beschadigde tunnel gezocht. Deze werkzaamheden worden op zijn vroegst in de winter van 2007/2008 uitgevoerd.

De bouw van de tunnel is toentertijd op CHF 68 miljoen begroot. Zoals het er nu naar uitziet zal het bedrag onder de streep uiteindelijk op ongeveer 170 miljoen uitkomen.

Als alternatief voor de tunnelbouw was toen de uitbouw van het oude traject (tot 25 % stijging) voorgesteld. Omdat toen al werd voorzien dat niet alleen de investeringskosten, maar ook de bedrijfskosten aanzienlijk hoger uit zouden vallen dan bij een tunnel, is voor de laatste variant gekozen.

Door de tunnel kan de transportcapaciteit per trein worden verdubbeld en kan er een optimale uitvoering van de dienstregeling plaatsvinden. Deze hebben op hun beurt weer een positieve invloed op de aansluitende verbindingen in Luzern. Door hetzelfde materieelsoort in te zetten als op de Brünig kan dit onderling worden uitgewisseld, wat efficiënter werken betekend. Ook bij aanschaf kunnen hierdoor de kosten lager worden.

Bron: Zentralbahn

Schematische voorstelling van de Engelbergtunnel. © ZB
Schematische voorstelling van de Engelbergtunnel. © ZB

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers