Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
SBB
DTZ: Een update 26/02/2006
Door: Wim Broerse

Een update van het artikel "Vroeg Sinterklaas bij SBB", waarin gewag werd gemaakt van de aflevering van de eerste “Doppelstock-Triebzug” (DTZ).

Intussen hebben op 24 februari proefritten plaatsgevonden. Tijdens deze proefritten werden de veiligheidssystemen aan keuring onderworpen.

De “Desiro” RABe 514 004, die zich als vertegenwoordiger van de serie had opgeworpen, reed eerst van Rorschach naar St. Margrethen en weer terug, om vervolgens via het Thurtal in het toekomstig inzetgebied aan te komen.

Ingewijden wisten met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te melden dat dit de eerste ritten waren die op Zwitsers grondgebied met een zelfstandig rijdende DTZ plaats vonden.

Bijzonder aan de treinstellen is dat de motordraaistellen, die aan beide uiteinden van het stel te vinden zijn, zijn voorzien van schijfremmen op de wielen zelf. De loopdraaistellen op hun beurt zijn echter uitgevoerd met schijfremmen die op de assen zijn gemonteerd. Daarnaast zijn op deze laatste draaistellen magneetremmen gemonteerd.

De bij Siemens AG gebouwde Desiro is goed voor een topsnelheid van 140 km/u. Ze beschikt over 396 zitplaatsen, terwijl er 600 staanplaatsen zijn.

Kenmerkend is het hoge acceleratievermogen wat zeker bij de inzet op de S-Bahn, waarbij de stations op relatief korte afstanden van elkaar liggen, van pas komt.

Bron: Siemens AG

Het motordraaistel (boven) en het loopdraaistel (onder) van RABe 514 003 © Georg Trüb
Het motordraaistel (boven) en het loopdraaistel (onder) van RABe 514 003 © Georg Trüb

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers