Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Musea
Met een veteraan over de Gotthard 29/01/2006
Door: Wim Broerse

De in 2001 opgerichte stichting SBB Historic heeft tot doel de geschiedenis van het Zwitsers spoor te documenteren en archiveren. Daartoe verzamelt, verkrijgt en conserveert zij beeldbepalende onderwerpen. Zodoende wordt voorkomen dat de geschiedenis van “Spoorland Zwitserland” verloren gaat. Daarbij wordt nauw samengewerkt met onder meer het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern.

De stichting heeft intussen al veel materieel verworven en opgeknapt c.q. gerestaureerd. Eén van de in eigendom aan de stichting toebehorende motorwagens is de Bde 4/4 1646.

In 1954 werd deze motorwagen bij de SLM gebouwd. Vanwege de electrificatie van veel nevenlijnen in de 40-er jaren van de vorige eeuw, ontstond er behoefte aan geschikte motorwagens op deze trajecten.

Bij de opdracht voor de bouw van deze motorwagens werd er gekeken naar de bij de diverse privéondernemingen in gebruik zijnde motorwagens. Vervolgens werd in 1949 een eerste serie van 13 stuks, type Cfe 4/4 besteld. In 1952 kwam er nog een vervolgserie op de baan.

De Bde 1646, in 1954 gebouwd, werd, voor wat betreft het mechanische gedeelte, door de SLM gefabriceerd. BBC, MFO en SAAS zorgden voor het electrische gedeelte. Voor de draaistellen werd er gekeken naar de Re 4/4 1, die zich al in de praktijk hadden bewezen.

Eigenlijk pas in 1958 – 1962 kreeg deze motorwagen de huidige nummeraanduiding. In 1963 werd de typeaanduiding omgezet naar Bde 4/4. In 1967 werd de maximum toegestane snelheid voor dit type verhoogd van 100 naar 110 km/u. De 1646 werd in 1995 uit dienst genomen en ten behoeve van een schoolproject genaamd “Schwalbe” omgebouwd en geschilderd.

In 2005 ontfermde het team 10439 Olten, een onderdeel van de “Stiftung Historisches Erbe der SBB” zich over de 1646. Dit team bouwde de 1646 in haar oorspronkelijke toestand terug, waarna zij als standplaats Erstfeld kreeg.

Daar is zij te huur voor groepsreizen en exclusieve Führerstandfahrten. Als bijzonderheid is te vermelden dat er een mogelijkheid is een soort bordes voor de Führerstand te bouwen, waardoor het mogelijk is zeer speciale filopnamen te maken.

Genoemde Führerstandfahrten vinden dit jaar ook weer plaats. De Bde 4/4, die is voorzien van een geklimatiseerde passagiersafdeling, een bar en een speciaal aangepaste Führerstand rijdt dan vanaf Erstfeld naar Airolo en weer terug.

Gedurende de rit worden van de bagageafdeling de deuren geopend, zodat er vanuit de trein attractieve opnamen gemaakt kunnen worden. Het zal hier verder geen betoog behoeven wat er allemaal aan meesterwerken te zien is in de categorie tunnel- en bruggenbouw. Ook de “keertrajecten”, zoals bij Wassen, waar de trein een aantal keer hetzelfde punt op een verschillend niveau passeert, is een magnifiek staaltje spoorbouw.

Dit jaar worden de Führerstandfahrten gehouden op de volgende data: 22 april, 1 juli, 26 augustus en 21 oktober.

Bron: SBB historic

Promotie folder Bde 4/4 1646. © SBB Historic
Promotie folder Bde 4/4 1646. © SBB Historic

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers