Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Rail4Chem
Vervolg op "Oudjes van stal gehaald" 26/03/2006
Door: Wim Broerse

In het voorgaande artikel ?Oudjes van stal gehaald? werd bericht over de Re 416 626 en 627 die van Bodio naar Winterthur waren overgebracht.

Het Zwitserse contact dat mij deze melding deed, stuurde mij recent onderstaande mail:

'Momenteel staat de Re 416 626 in de montagehal van de toenmalige SLM, later Winpro, nu Stadler Winterthur. Zij staat opgebokt en de draaistellen zijn verwijderd, waarschijnlijk om nagezien te worden. Ook de buffers zijn gedemonteerd.
De tweede voormalige Re 4/4 I, de Re 416 627 (ex Mittel-Thurgau-Bahn) staat op het terrein van Stadler. Zoals bekend behoren beide machines toe aan "Classic Rail", een soort samenwerkingsverband van verzamelaars/bezitters van locomotieven. Wie de daadwerkelijke eigenaren zijn is niet bekend.

Volgens niet bevestigde informatie op het Internet zouden de beide locs door R4C (Rail4Chem, ook in Nederland bekend, WB) als tweede loc voor olietreinen ingezet gaan worden. De daarvoor momenteel in gebruik zijnde locs van het type Re 185 (Bombardier) moeten via het Bözbergtraject vanuit de regio Basel treinen met een totaal gewicht van 1800 ton verslepen naar bijvoorbeeld de tankopslag bij Glattbrugg, waarvandaan de luchthaven Zürich wordt bevoorraad. De lading bestaat dan uit kerosine. De 185-ers kunnen echter maximaal maar 1620 ton bruto aan. Om voldoende trekkracht voor deze treinen te kunnen zetten en de trein over de berg te kunnen slepen, zouden dus de beide Re 416?s gebruikt gaan worden'.

Met dank aan Georg Trüb, Zwitserland

Re 416 627 bij Stadler Winterthur. © Georg Trüb
Re 416 627 bij Stadler Winterthur. © Georg Trüb

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers