Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Maandag, 29 april 2024
Actueel
Zwitserland
MOB
Als een vorst in een wijnkelder 28/06/2005
Door: Wim Broerse

Reizen als een koning, maar dan tegen het tarief voor een doorsnee burger: Dit is mogelijk als u boekt voor de “GoldenPass Classic” van de Montreux Oberland Bahn.

Op 2 mei 2005 werd in Zweisimmen de nieuwe trein van de Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB) ingewijd. De uit deze regio stammende toneelspeelster Isabelle von Siebenthal doopte de locomotief die gesierd was met haar naam. De actrice, die in Zwit-serland grote bekendheid geniet als “Catherine Lüthi-Blanc”, in de serie “Lüthi und Blanc”, liet samen met 150 genodigden de kurken knallen. Vanwege het 100-jarig jubileum van de MOB biedt deze spoorvervoerder deze luxetrein aan tegen een tarief wat voor een ieder te betalen is.

In een stijlvolle omgeving zitten in een brede fauteuil, je de koning te rijk voelen en je laten vervoeren met een ritmisch wiegen en genieten van het aan je voorbijglijdende Zwitserse landschap, en dat alles tegen een normaal tarief en zonder toeslag te hoeven betalen. Dat is vanaf mei dit jaar mogelijk in de treinen van de GoldenPass Classic. Alle vervoersbiljetten en abonnementen zijn geldig. Als enige spoorvervoerder in Europa wil de MOB deze manier van reizen volgens dienstregeling aan haar gasten aanbieden.

Vanaf 5 mei 2005 overbrugt de “GoldenPass Classic” twee maal per dag in beide richtingen het 63 kilometer lange traject. Puur genieten is het in de “Weinkellerwagen”. Zou dit soort rijtuigen normaal gesproken alleen toegankelijk zijn met een kaartje voor de 1e klas, bij de MOB kunnen ook reizigers 2e klas van deze wagon gebruik maken. Op houten planken krijgen reizigers regionale kaas- en gedroogd vleesspecialiteiten geserveerd, vergezeld door een glas wijn uit de regio van het meer van Genève. Voor de reizigers 1e klas is het verschil dat zij dit culinair genoegen op hun eigen zitplaats geserveerd kunnen krijgen.

In de trein bevinden zich twee 1e klas Salonrijtuigen en de “Weinkeller-Wagen”. Dit zijn natuurgetrouwe kopieën van de “Golden Mountain Pullman Express” uit de dertiger jaren van de vorige eeuw, een trein die door de MOB in samenwerking met het internationaal opererende gezelschap “Coörporation Internationale des Wagons-Lits” (CIWL, Oriënt Express) werd ingesteld tussen Montreux enZweisimmen. Het was een luxe trein, stijl “Belle Epoque”, die echter al enkele jaren later door de toen opkomende economische recessie opgeheven werd. De wagons werden vervolgens in 1939 aan de Rhätische Bahn verkocht. Enkele van deze wagons rijden nu nog op het traject van de RhB in speciale treinen.

De samenstelling van de trein is doorgaans als volgt: Aan de zijde van Zweisimmen staat de e-loc, een GDe 4/4 6002 met de naam "Isabelle von Siebenthal". Daarachter een 1e klasrijtuig, Wagen 10 (As 103) met 36 zitplaatsen. Deze wordt gevolgd door Wagen 11, (As 107) eveneens 1e klas met 36 zitplaatsen, Wagen 20, de Weinkellerwagen, is vervolgens een 2e klasuitvoering (Brs 201) met 38 zitplaatsen, waarna Wagen 21 (B 203) de 2e klas aanvult met nog eens 56 zitplaatsen. De staart aan de zijde Montreux wordt gevormd door Wagen 22 (B 218), 2e klas met 48 plaatsen.

De MOB heeft plannen om in 2006 en 2007 nog een aantal GoldenPass Classic-rijtuigen te gaan bouwen. De Classic-rijtuigen zijn ontstaan uit normale, afgeschreven rijtuigen. Zo was rijtuig 103 vroeger genummerd 107, de huidige 107 was voorheen genummerd 201 en wat nu Weinkellerwagen nummer 201 is, is ontstaan uit rijtuig 103. Gemiddeld kost de ombouw van een rijtuig CHF 820.000,--

De Montreux-Berner Oberland Bahn, zoals de maatschappij officieel heet, is ontstaan in 1901. Vanaf 17 december dat jaar tot 6 juli 1905 werd stapsgewijs het traject tussen Montreux en Zweisimmen, een traject met een lengte van 62,43 kilometer, in gebruik genomen. Met een maximale stijging van 73 ‰ behoort de MOB tot de steilste smalspoorbanen zonder tandrad in Europa. Eind 2004 had het bedrijf 268 medewerkers in dienst, die gezamenlijk een omzet van CHF 47,5 miljoen realiseerden en in dat jaar 1.841.379 reizigers vervoerden.

De MOB is een onderdeel van de groep GoldenPass Services, waar verder, naast de MOB, de Montreux-Vevey-Rivierabahn en verschillende andere ondernemingen, actief in de toeristische sector, deel van uit maken.

Mocht u meewillen, dan hoeft dit niet van te voren gepland maar kan dit zelfs in een opwelling: plaatsreservering is niet verplicht, maar gezien het beperkte aantal zitplaatsen – 72 zetels 1e klas en 47 in de 2e klas – wordt reserveren wel geadviseerd. En om te boeken hoeft u ook nooit ver: Bij elk station in Zwitserland of via het internet www.mob.ch.

Bron: www.mob.ch

GDe 4/4 6002 met de naam 'Isabelle von Siebenthal'. © MOB
GDe 4/4 6002 met de naam 'Isabelle von Siebenthal'. © MOB

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers