Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 19 april 2024
Actueel
Zwitserland
Infra
Lötschberg Basis Tunnel geopend 16/06/2007
Door: Niels Kruithof

Op vrijdag 15 juni 2007 heeft na acht jaar bouwtijd de officiële opening van de Lötschberg Basis Tunnel in Zwitserland plaatsgevonden. Een dag eerder was de definitieve vergunning voor het gebruik van de lijn verstrekt. De openinghandeling werd voltrokken door met een goederentrein aan de oostelijke tunnelingang door een spandoek te rijden. Vervolgens konden de genodigden met een InterCity dubbeldekker een rit door de tunnel maken, waarbij in de tunnel ook werd gestopt bij de noodhalte Ferden zodat de veiligheidsvoorzieningen konden worden bezichtigd en werd er een aperitief aangeboden aan de gasten. Zaterdag 16 juni is er de mogelijkheid voor het publiek om met pendeltreinen door de tunnel te rijden. In de normale treindienst zullen voorlopig eerst de goederentreinen door de tunnel gaan. Vanaf 9 december 2007 zullen reizigerstreinen planmatig van de nieuwe tunnel gebruik gaan maken. Op de oude bergroute zal dan een uurdienst worden aangeboden met RegionalExpressen van de BLS.

Cement moet muur redden 19/11/2006
Door: Wim Broerse

Cement moet de redding brengen voor een stuwdam bij Nalps. Hoog boven de Gotthard basistunnel moet het inspuiten van cement in een waterrijke rots voorkomen dat een stuwdam gaat scheuren. >>

Een situatietekening van het bedoelde gebied
Een situatietekening van het bedoelde gebied

Porto Alpina op- of afgeblazen 07/11/2006
Door: Wim Broerse

Met het laten springen van de eerste lading explosieven is het startschot gegeven voor de bouwactiviteiten voor het toekomstige (onderaardse) station Porto Alpina bij Sedrun. >>

Neo + Altdorf = NEAT 07/11/2006
Door: Wim Broerse

In verband met de toekomstige opening van de NEAT, krijgt het station van Altdorf een complete face-lift. >>

En nog wat ondergronds nieuws 04/11/2006
Door: Wim Broerse

(Update) De tussenstand van de werkzaamheden voor de Gotthard-basistunnel op 1 oktober 2006: >>

Laatste update door: Wim Broerse, op 06/11/2006.

NEAT: Nooit Een Afwerking Tegemoetziend? 16/10/2006
Door: Wim Broerse

’t Is misschien wat flauw spelen met de afkorting, maar een beetje doemdenker ziet het ondertussen niet meer zitten met de Gotthard basistunnel. Steeds weer, lijkt het, kruist een nieuwe tegenslag de weg van deze tunnel, waardoor de aanleg weer vertraging oploopt. >>

Luchtfoto van de bouwplaats Erstfeld, © AlpTransit Gotthard
Luchtfoto van de bouwplaats Erstfeld, © AlpTransit Gotthard

Met 230 door de Lötschberg 04/10/2006
Door: Wim Broerse

Velen van ons kennen de autotrein van de BLS door de Lötschberg: met een snelheid van maximaal 80 km/u schommelend door de Lötschberg.
De jongere variant van de Lötschbergtunnel, de Lötschberg basistunnel (LBT) heeft op dinsdag 3 oktober een trein met een snelheid van 230 km/u door zich heen voelen gaan.
>>

Een zogenaamde Balise, die gegevens omtrent snelheid, locatie en rijrichting aan de loc doorgeeft. © BLS AlpTransit Lötschberg AG
Een zogenaamde Balise, die gegevens omtrent snelheid, locatie en rijrichting aan de loc doorgeeft. © BLS AlpTransit Lötschberg AG

NEAT onder druk 01/10/2006
Door: Wim Broerse

Bij de aanleg van de Gotthard basistunnel zijn opnieuw problemen opgetreden.
Onder druk van de bovenliggende berg zijn de geboorde tunnelbuizen iets samengedrukt en moeten zij over een lengte van 300 meter opnieuw geprofileerd worden. >>

NEAT: + 2 miljard 27/09/2006
Door: Wim Broerse

Volgens het laatste bericht van de BAV (Bundesamtes für Verkehr) moet de eindafrekening van de NEAT (Neue Eisenbahn Alpen Transversalen) op zo’n 18 miljard Zwitserse Franken gesteld worden. Rekent men daar nog eens de geschatte prijsstijgingen, btw en bouwrente bij, dan komt het bedrag op zo’n slordige 24 miljard. >>

Tunnelboor breekt door 17/09/2006
Door: Wim Broerse

Ondanks de doemscenario's die mogelijk worden bedacht vanwege de door Marti AG aangespannen rechtszaak, is er toch nog wel positief nieuws te melden.
11 september brak een tunnelboormachine door in Faido. >>

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers