Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 2 mei 2024
Actueel
Zwitserland
Infra
Weer vertraging in Erstfeld 14/09/2006
Door: Wim Broerse

Al eerder werd op deze plek verslag gedaan van de strijd die de onderneming Marti levert om alsnog een stukje van de taart die Gotthard basistunnel heet, te mogen proeven. (Zie 'Marti laat het er niet bij zitten', 28/5).
De laatste stand is dat Marti voorlopig in het gelijk is gesteld voor wat betreft haar bezwaren en dat de gunning van de bouw van Lot 151, de tunnel Amsteg - Erstfeld, opnieuw bekeken moet worden. >>

Goedkoop toch duurkoop? 28/07/2006
Door: Wim Broerse

Voor degenen die, met name in 2004 en 2005, “ins Wallis” reisden, was het al een bekend gegeven: bij Mitholz werd je omgeleid. >>

Het laatste gat gedicht 24/07/2006
Door: Wim Broerse

De 34.6 kilometer lange Lötschberg basistunnel is vanaf woensdagmiddag 24 juli helemaal voorzien van doorgaande rails. >>

Het laatste gat gedicht. © BLS AlpTransit
Het laatste gat gedicht. © BLS AlpTransit

Van de berg naar het meer 16/07/2006
Door: Wim Broerse

De afgelopen drie jaar is door de AlpTransit Gotthard AG 2,4 miljoen ton boorslag (uitgeboorde steenslag) uit de Gotthard basistunnel afgevoerd naar het Kanton Uri. >>

© Alp Transit
© Alp Transit

Nog meer tunnelvisie 30/06/2006
Door: Wim Broerse

Op vrijdag 16 juni, 9 maanden eerder dan gepland, heeft Gabi I, de tunnelboormachine (TBM) die de oostbuis van de Gotthard basistunnel boort, de deelgrens bij Sedrun bereikt. >>

Tunneltesttrein 23/06/2006
Door: Wim Broerse

Vanaf het begin van de maand juni zijn er in de Lötschberg Basis Tunnel (LBT) testritten aan de gang.
Op 6 juni reed om 22:00 uur ’s-avonds een testloc het 10 km. lange testtraject in de oostbuis vanaf de zijde Raron binnen. >>

Eerste testtrein LBT Re 465 001 'Simplon Connecting Europe’. © BLS AlpTransit
Eerste testtrein LBT Re 465 001 'Simplon Connecting Europe’. © BLS AlpTransit

Marti laat het er niet bij zitten 28/05/2006
Door: Wim Broerse

De bouwonderneming Marti vecht de verlening van de bouwconcessie voor de Gotthard basistunnel, locatie Erstfeld, opnieuw aan. Na een eerste bezwaar van de zijde van Marti heeft de AlpTransit Gotthard AG begin mei de concessie aan een Oostenrijks consortium vergeven. >>

Ceneri en Gotthard moeten gelijk op gaan 16/05/2006
Door: Wim Broerse

De Ceneri- en Gotthard basistunnels moeten, indien mogelijk, gelijktijdig in gebruik genomen gaan worden. Dat is in grote lijnen het advies van de NEAT-toezichtscommissie (NAD), die namens het parlement de werkzaamheden omtrent de NEAT volgt. >>

De voortgang van de Ceneri basistunnel.
De voortgang van de Ceneri basistunnel.

SBB zet in op duurzame bielzen 02/03/2006
Door: Wim Broerse

(Update) De SBB betrekt haar hout voortaan alleen nog maar bij duurzaam producerende leveranciers. Deze leveranciers moeten hard kunnen maken dat hun hout in bossen wordt gekapt waar gelijk herplant plaatsvindt. >>

Milieu telt bij SBB. © Sander Broerse
Milieu telt bij SBB. © Sander Broerse

Laatste update door: Erik Kruithof, op 03/03/2006.

Van oud naar nieuw 19/02/2006
Door: Wim Broerse

(Update) Stadler Winterthur AG (Winpro AG) en Windhoff Bahn- und Anlagentechnik GmbH hebben in de één na laatste week van februari ’06 de laatste van 52 twee-assige zogenaamde ‘Baudiensttraktoren’ overgedragen aan de SBB. >>

Laatste update door: Erik Kruithof, op 27/02/2006.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers