Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Infra
Al moet de onderste steen boven komen... 22/02/2006
Door: Wim Broerse

Vrijdag 2 juni wordt de eerste steen gelegd voor de Ceneri basistunnel. >>

Heliview op Ceneri © NEAT.CH
Heliview op Ceneri © NEAT.CH

SBB-spoor onder steenlawine 16/02/2006
Door: Wim Broerse

(Update) Het SBB traject Rothrist - Olten is donderdag 16 februari 2006 gedurende drie uur gesperd geweest vanwege een steenlawine. >>

Laatste update door: Wim Broerse, op 19/02/2006.

Ceneri krijgt geen uitstel 31/01/2006
Door: Wim Broerse

Er kan met de bouwwerkzaamheden voor de Ceneri basistunnel gewoon volgens planning begonnen worden. De rechter heeft de bezwaren van zes partijen tegen de goedkeuringsbeschikking niet als zodanig zwaar beoordeeld dat er een schorsende werking vanuit moet gaan, aldus AlpTransit Gotthard AG. >>

TBM’s graven zich uit Uri 15/06/2005
Door: Wim Broerse

Weer is er een mijlpaal bereikt bij de bouw van de Gotthard-basistunnel. De twee TBM’s (Tunnel Boor Machines, WB) hebben op een diepte van 2187 meter het Kanton Uri verlaten en zich in het Kanton Graubunden ingegraven. >>

Lötschberg op tijd open 03/06/2005
Door: Wim Broerse

Bondsminister Moritz Leuenberger, met het pakket verkeer in zijn portefeuille, heeft bekendgemaakt dat de Lötschberg basistunnel op 9 december 2007 in bedrijf gesteld gaat worden, met of zonder ETCS (European Train Control System, red.). Zodoende kan dit traject, samen met het bergtraject, de te verwachten groei van het goederenvervoer per spoor het hoofd bieden. Deze groei wordt verwacht vanwege het feit dat steeds meer vervoerders voor het spoor kiezen om hun waren te verzenden. Leuenberger maakte verder bekend dat het nog niet zeker was welk verkeer er door de basistunnel wordt geleid in geval van een start zonder de ETCS-beveiliging. De commissie van toezicht van de NEAT heeft bekendgemaakt dat zij de eindrekening voor het gehele project op 16,2 tot 17,4 miljard Frank schat. In het ergste geval zou dit nog op kunnen lopen tot 21 miljard. >>

De Zwitserse Betuwelijn 10/04/2005
Door: Wim Broerse

De NEAT wordt wederom een stuk duurder, maar ligt volgens ingewijden op koers. >>

Veiligheid in spoortunnels moet beter 13/03/2005
Door: Wim Broerse

De veiligheid in bestaande spoortunnels moet omhoog. Het Bundesamt für Verkehr (BAV) heeft daartoe voorstellen gedaan die zowel het rollend materieel, de uitvoering, als de infrastructuur aangaan. In een persmededeling die het BAV op vrijdag 11 maart de wereld instuurde stelt het BAV dat de veiligheid in tunnels weliswaar op een hoog peil staat, maar dat, ook al is het zeer onwaarschijnlijk, een voorval niet uitgesloten kan worden geacht, met andere woorden: een ongeluk zit in een klein hoekje... Met (aanvullende) veiligheidsmaatregelen kunnen dit soort voorvallen verhinderd, schades beperkt en reddingsoperaties verbeterd worden. Daartoe heeft het BAV een aantal maatregelen voorgesteld. Dit voorstel is voor beoordeling en overleg naar de spoorwegmaatschappijen en de Kantons gestuurd. De in het voorstel neergelegde maatregelen betreffen de infrastructuur, het rollend materieel en de uitvoering. In het voorstel wordt uitgegaan van een klassering van de tunnels. De voorgestelde maatregelen houden verband met deze klassering. >>

De ingang van de Gotthard spoortunnel. © Keystone
De ingang van de Gotthard spoortunnel. © Keystone

51 keer veiliger oversteken 20/07/2005
Door: Wim Broerse

In het Kanton Aargau zijn onlangs vijf onbewaakte spoorwegovergangen gesloten en zijn er 46 veiliger gemaakt. Voor 15 andere wordt nog bekeken welke maatregelen er nodig zijn om deze overgangen beter te beveiligen. De aanleiding van deze rigoureuze maatregel was de dood van twee jongetjes in Oberentfelden op 16 oktober 2004. Zij werden, terwijl zij op een step een onbewaakte spoorovergang opreden, gegrepen door een aanstormende trein. Op initiatief van het Baudepartement van Aargau heeft een groep deskundigen sinds januari dit jaar 66 spoorovergangen qua veiligheid kritisch tegen het licht gehouden. In nauwe samenwerking met het Bundesamt für Verkehr (BAV), het Bundesamt für Strassen (ASTRA), de betrokken gemeenten, de spoorvervoerders, de SBB en het Zwitserse consultatiebureau voor ongevalpreventie (BFU) zijn er korte termijn maatregelen genomen voor deze spoorovergangen. Een belangrijk punt hierbij was de betere zichtbaarheid van de overgangen zelf. Tegelijkertijd moeten echter ook de gebruikers van de overgangen op de gevaren gewezen worden. Bij onderzoek bleek dat tegenwoordig velen niet meer de betekenis van een zogenaamd ’Andreaskruis’ kennen. (In Zwitserland: Eerst stoppen om u van een veilige oversteek te overtuigen, WB) Door het aanbrengen van stopsignalen en strepen bij onbewaakte overgangen worden passanten van een overgang extra attent gemaakt. >>

Andreaskruis bij onbewaakte spoorwegovergang. ©Appenzeller Bahnen
Andreaskruis bij onbewaakte spoorwegovergang. ©Appenzeller Bahnen

Roep om uitbreiding 24/04/2005
Door: Wim Broerse

De Kantons in midden Zwitserland vragen de bondsregering om een snelle opheffing van de knelpunten in het spoortraject Luzern – Zürich. Het enkelsporige traject moet snel uitgebreid worden, vinden de verantwoordelijken in de diverse Kantonsraden. In een eerste etappe zullen de knelpunten langs de Rotsee, maar ook die op het traject Rotkreuz – Cham verholpen moeten worden. Beide projecten zijn in de ogen van de opstellers van de brief voorzien van het etiket “Dringend” en moeten in de komende prestatiecontracten tussen de Bondsregering en de SBB voor de jaren 2007 tot 2010 worden opgenomen. Momenteel zijn de enkelsporige gedeeltes duidelijke dwarsliggers als het gaat om uitbreiding van het vervoersaanbod tussen Luzern, Zug en Zürich, zo wordt in de aan de nationale regering gestuurde brief gesteld die is ondertekend door de Kantons Luzern, Uri, Schwyz, Obwalden, Nidwalden en Zug. De voor de spoorverdubbeling benodigde 110 miljoen Franc zijn financierbaar en een kosten - batenanalyse geeft een gunstig beeld. Met name het economisch belang van centraal Zwitserland is gebaat bij de spooruitbreiding. De opstellers van de brief verwijzen naar de recente parlementsbesluiten met betrekking tot de aansluiting van Oost- en West-Zwitserland op het hogesnelheidsnet. Zij zijn bang dat door deze besluiten er op termijn geen geld meer over is om de knelpunten op het Zwitsers spoor te saneren. Ook gaven zij aan dat een vermindering of begrenzing van het aanbod in het Regionale verkeer ten gunste van het lange afstand goederenverkeer voor hen niet acceptabel zal zijn. >>

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers