Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Infra
Goedkoop toch duurkoop? 28/07/2006
Door: Wim Broerse

Voor degenen die, met name in 2004 en 2005, “ins Wallis” reisden, was het al een bekend gegeven: bij Mitholz werd je omgeleid.

Omgeleid, omdat op 23 juli 2004 in een daar recent aangelegde lawinetunnel scheuren in het plafond werden geconstateerd en niet meer veilig werd bevonden voor het verkeer, het wegverkeer wel te verstaan.

Wat dit nu met treinen te maken heeft?
Welnu, deze tunnel is aangelegd als bescherming tegen de ter plaatse vaak optredende lawines.
Het is niet zozeer ruilhandel geweest, wel was het duidelijk dat de BLS AlpTransit AG zat met het probleem van een overschot aan modder en boorslag (het restant van de boorwerkzaamheden voor de NEAT) en dat de gemeente Mitholz een probleem had met de eerder vermelde lawines.

Deze twee problemen naast elkaar gelegd ontstond het idee van de tunnel.
Misschien is dit niet helemaal zoals het gegaan is, maar, uiteindelijk resultaat was wel dat de tunnel er kwam en dat de BLS de directe omgeving zou gaan bekleden met de modder en boorslag.
En daar deed zich het probleem voor: het dak van de tunnel bleek niet bestand tegen de druk van de omgeving.
Uiteindelijk resultaat: Een directe afsluiting van de tunnel, een in allerijl gecreëerde (tijdelijke) omleidingroute die later zelfs een min of meer permanent karakter kreeg, de tijdelijke inzet van extra autotreinen tussen Goppensten en Frutigen en een strafrechterlijk onderzoek naar het doen en laten van zowel bouwers als opdrachtgevers.

Met nu als voorlopige uitkomst dat drie verantwoordelijken veroordeeld zijn tot voorwaardelijke gevangenisstraffen en geldboetes.

Daarnaast is de BLS AlpTransit AG veroordeeld tot het terugbetalen van een bedrag ter grootte van CHF zeven miljoen aan het Kanton Bern.
Dit bedrag is namelijk het bedrag dat de BLS dacht te besparen door op deze manier, in strijd met de regels, een deel van de uit de tunnel afkomstige modder te verwerken.

Bron: Basler Zeitung

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers