Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Infra
Tunnelboor breekt door 17/09/2006
Door: Wim Broerse

Ondanks de doemscenario's die mogelijk worden bedacht vanwege de door Marti AG aangespannen rechtszaak, is er toch nog wel positief nieuws te melden.
11 september brak een tunnelboormachine door in Faido.

November 2002 werd de eerste tunnelboormachine (TBM) losgelaten in de oostelijke buis bij Bodio. Twee maanden later volgde de tweede in de westbuis.

De beide TBM’s werden op hun 15 kilometer lange onderaardse tocht met diverse problemen geconfronteerd, waaronder die van geologisch moeilijke omstandigheden. Daardoor werden de mineurs (tunnelbouwers) genoodzaakt om diverse aanpassingen aan de TBM’s te verwezenlijken, die gelukkig tot verbeteringen leidden.

De tunnelbouw is een knap stukje precisiewerk.
Bij een tunnelbuis met een doorsnee van tien meter mag de afwijking over een lengte van 100 meter niet meer bedragen dan 1,5 millimeter. Metingen hebben aangetoond dat men in het huidige project ruim binnen de normen is gebleven. Over 15 kilometer zou de afwijking dan maximaal 15.000 : 100 X 1,5 = 225 millimeter mogen bedragen.
In de praktijk bleek de afwijking horizontaal ongeveer 50 millimeter en verticaal 20.

Bij de doorbraak, waar de tunnelbouwers elkaar, zoals gebruikelijk door het ontstane gat de hand schudden, waren diverse hoog geplaatsten aanwezig.
Peter Zbinden, directievoorzitter bij AlpTransit Gotthard AG, roemde in zijn toespraak de precisie en de kwaliteit van de geleverde arbeid en bedankte de rond de duizend werknemers die aan het project werken.

Zaterdag 16 september was er in Faido een open dag waar het publiek de boorkop van de TBM kon bezichtigen.

Op 1 september was de stand van zaken met betrekking tot de Gotthard basistunnel als volgt:
Van de in totaal 153,5 kilometer aan tunnel en gangen waren er 98,76 uitgebroken.
Dit komt overeen met 64,3 procent.

Bron: AlpTransit Gotthard AG

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers