Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Infra
Het laatste gat gedicht 24/07/2006
Door: Wim Broerse

De 34.6 kilometer lange Lötschberg basistunnel is vanaf woensdagmiddag 24 juli helemaal voorzien van doorgaande rails.

Het maken van de laatste raillas was voor alle betrokkenen een groot moment: een kleine 20 maanden montagetijd en 57 kilometer rails later werd binnen de gestelde tijd het doel behaald en is er een doorgaande railverbinding in de tunnel.

Wat voor tunnelbouwers de “doorbraak” is, is voor de spoorbouwers de “gouden nagel”.
Zowel vanaf de noord- als de zuidzijde worden de rails gelegd en waar zij uiteindelijk samenkomen wordt de laatste railopening gedicht.

Vroeger werden de rails met grote railspijkers op de bielzen vastgezet. Het aanbrengen van de laatste spijker oftewel nagel werd op passende wijze gevierd: deze spijker was verguld. Hoewel de techniek voor het aanbrengen van rails totaal veranderd is – in de Lötschberg basistunnel liggen deze op beton – wordt het dichten van het laatste gat nog steeds gevierd en heet het feest ter gelegenheid van dit gebeuren nog steeds “de gouden spijker”.

De werkzaamheden zijn in december 2004 in Raron begonnen. Vanaf deze zuidzijde is ongeveer 70 % van de rails de tunnel binnengebracht. In het voorjaar van 2006 waren deze werkzaamheden klaar.
In december 2005 was men intussen vanaf de noordzijde, bij Frutigen, aan de slag gegaan om de resterende 30 % in de tunnel te leggen. En, zoals gezegd, na 20 maanden noeste arbeid is de Lötschberg basistunnel helemaal “beraild”.

Ook de overige werkzaamheden aan de Lötschberg basistunnel liggen op schema. De aannemers die verantwoordelijk waren voor de ruwbouw zijn hun spullen aan het inpakken en overal zijn de kleinere, afrondende werkzaamheden aan de gang. Van de meer dan 1700 ruwbouw werknemers zijn er nu nog maar 450 aan het werk.

Momenteel zijn er al testritten aan de gang. De eerste vonden op 6 juni plaats. Er zijn tot medio volgend jaar een paar duizend testritten nodig om het BAV (Bundesamt für Verkehr) met feiten ervan te overtuigen dat er zonder risico’s een vergunning kan worden afgegeven.

Het aanbrengen van de overige technische inrichtingen verloopt ook volgens schema. In oktober 2006 moet de bovenleiding zijn aangebracht. De hoogspanning voor de verzorging van de infrastructuur is in bedrijf, de stroomvoorziening vanaf de Raronzijde is voor de eerste negen kilometer in de oostbuis (zuid-noord) aangezet. De bedrijfscentrales zijn van al het nodige voorzien en de 104 doorsteken tussen de beide tunnelbuizen, nodig in geval van calamiteiten zijn klaar.

Zoals het er nu naar uitziet kunnen de voor zaterdag 16 juli 2007 geplande openingsfestiviteiten voor de Lötschberg basistunnel gewoon doorgang vinden….

Bron: BLS AlpTransit

Het laatste gat gedicht. © BLS AlpTransit
Het laatste gat gedicht. © BLS AlpTransit

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers