Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Infra
Ceneri en Gotthard moeten gelijk op gaan 16/05/2006
Door: Wim Broerse

De Ceneri- en Gotthard basistunnels moeten, indien mogelijk, gelijktijdig in gebruik genomen gaan worden. Dat is in grote lijnen het advies van de NEAT-toezichtscommissie (NAD), die namens het parlement de werkzaamheden omtrent de NEAT volgt.

Vanaf 2016 zullen de eerste treinen door de Gotthard basistunnel rijden. Maar pas in 2019 zal de 15,4 kilometer lange Ceneri-tunnel commercieel gebruikt gaan worden, althans uitgaande van een tunnel met tweebuizen.

De NAD geeft aan dat er bij de bouw van de Ceneri-tunnel van het hoogste veiligheidsniveau is uitgegaan. “Men kan zich echter afvragen, hoeveel er moet worden geïnvesteerd in een mogelijkheid van een ongeval”, aldus Otto Laubacher, voorzitter van de NAD. Hij verwees daarbij naar de oude Gotthard spoortunnel, waar in de afgelopen honderd jaar geen enkele passagier om het leven was gekomen.

Eind juni verwacht men een expertiserapport waarin een aantal mogelijkheden voor de Ceneri tegen het licht worden gehouden: een tunnel met één of twee buizen, met of zonder tegenliggers en met of zonder vluchtgangen.

Een heikel punt voor de NAD is dat, als de Gotthard eerder open gaat dan dat de Ceneri klaar is, er op het oude Gotthardtraject filevorming ontstaat. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat veel treinen met voorspan gereden moeten worden op dit traject.
Op 1 mei j.l. was de stand van zaken dat 60,1 procent van de Gotthard basistunnel was uitgebroken. Dit komt overeen met een afstand van 92,3 kilometer.

De werkzaamheden voor de Ceneri basistunnel zijn momenteel nog in het voorbereidende stadium, zoals bijvoorbeeld het aanleggen van wegen naar de bouwlocatie.

Bron: NEAT

De voortgang van de Ceneri basistunnel.
De voortgang van de Ceneri basistunnel.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers