Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Infra
En nog wat ondergronds nieuws 04/11/2006
Door: Wim Broerse

(Update) De tussenstand van de werkzaamheden voor de Gotthard-basistunnel op 1 oktober 2006:

Van de in totaal 153.5 km. die aan gangen, schachten e.d. moeten worden uitgegraven, was er op genoemde datum 100.29 km. verwerkt. Dat komt overeen met 65.28 procent.
In de maand september werd er totaal 1.529 meter voorwaarts gegaan.

In Amsteg is men bezig met de demontage van de Tunnelboormachine (TBM) Gabi I, die de oostbuis heeft geboord en het zusje, Gabi II die bezig is geweest aan de westbuis.

Net zoals in de oostbuis is in de westbuis geboord tot TM 218.670. De daar nog resterende 20 meter zullen door middel van explosieven worden uitgebroken.

De beide TBM’s worden, na demontage, met het in de tunnel al aanwezige smalspoor naar buiten vervoerd.
Na een complete revisie en ombouw van de boorkop zullen zij na zes maanden de booractiviteiten weer opnemen.
De ombouw van de boorkop behelst een verbreding van de boorkop met 60 cm. Vanwege een dikkere bovenlaag en daarmee samenhangende hogere druk op de tunnel tussen Faido en Sedrun zal de doorsnee van de tunnelbuizen daar 9,40 m. bedragen.
Van de in totaal 37 dwarsgangen tussen beide buizen zijn er op het moment van schrijven 35 uitgebroken. Daarvan zijn er intussen 27 van een betonnen binnenschaal voorzien.

Bron: NEAT


Laatste update door: Wim Broerse, op 06/11/2006.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers