Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Infra
Tunneltesttrein 23/06/2006
Door: Wim Broerse

Vanaf het begin van de maand juni zijn er in de Lötschberg Basis Tunnel (LBT) testritten aan de gang.
Op 6 juni reed om 22:00 uur ’s-avonds een testloc het 10 km. lange testtraject in de oostbuis vanaf de zijde Raron binnen.

De testritten zijn bedoeld om volgens een vooraf bepaald schema alle inrichtingen, die een storingsvrije en veilige bedrijfsuitvoering moeten garanderen, te testen.

De BLS AlpTransit AG (BLS AT) heeft als exploitant van de Lötschberg Basis Tunnel bij het BAV (Bundesamt für Verkehr) een verzoek ingediend om het elektrisch proefbedrijf te mogen testen.
Op een proeftraject tussen het station Visp, over de nieuwe Rhonebrug en vervolgens 9 kilometer de oostelijke tunnelbuis in mogen er testritten gehouden worden met elektrische motoreenheden (locomotieven).

Tot eind augustus 2006 zal de maximum snelheid 80 km/u zijn, daarna 120.
In eerste aanleg zal het gaan om het testen van de ETCS 2 inrichtingen.

Vanaf oktober 2006 zal er met een snelheid van 200 kilometer per uur gereden worden. Eind juni 2007 is volgens planning het einde van het testbedrijf.
De BLS AT, de eindverantwoordelijke voor het testbedrijf, zal de LBT dan overdragen aan de BLS AG, die dan exploitant is van de NEAT-tunnel.

In juni 2007 zal er, tot het ingaan van de nieuwe dienstregeling in december 2007, een gereduceerde commerciële dienstuitvoering zijn, waarna in december 2007 de volledige ingebruikname zal volgen en er zowel goederen- als reizigerstreinen door de tunnel zullen snellen.

De eerste proefrit werd uitgevoerd met de Re 465 001 van de BLS AG. Deze is voorzien van het ETCS 2 treinbeveiligingssysteem.
Onderwerp van deze test is de communicatie tussen de loc en de “walzijde” waarbij word gekeken naar de juistheid van de getransporteerde data. Het gaat daarbij ondermeer om gegevens over het spoor, rijrichting en dergelijke.

In oktober 2006 zullen in zowel de oost- als de westbuis vanaf de zijde Raron (VS) testritten over het 10 km. lange testtraject plaatsvinden. In december daaropvolgend zullen deze ritten in de gehele LBT geschieden, waarbij er ook wordt doorgereden tot in de 2,6 km. lange Engstlige tunnelbak in Frütigen. 

Bron: BAV

Eerste testtrein LBT Re 465 001 'Simplon Connecting Europe’. © BLS AlpTransit
Eerste testtrein LBT Re 465 001 'Simplon Connecting Europe’. © BLS AlpTransit

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers