Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Algemeen
SBB onderzoekt Pech-dolinos 16/11/2006
Door: Wim Broerse

De SBB heeft een groep deskundigen samengesteld die zich over de problemen bij de Pendolino kantelbaktreinen gaat buigen.
Onderzocht worden de verschillende problemen bij dit soort treinen, waardoor er steeds weer vertragingen ontstaan. >>

Cisalpino Pendolino. © Sander Broerse
Cisalpino Pendolino. © Sander Broerse

Nog sneller Zwitserland in 16/11/2006
Door: Wim Broerse

De Bondsrepubliek Duitsland gaat 4 miljard frank investeren in de uitbreiding van het spoortraject Karlsruhe-Freiburg-Basel. Daarmee wordt de toegang tot Zwitserland en de aansluiting op de beide Zwitserse basistunnels sterk verbeterd. >>

No Cisalpino... 11/11/2006
Door: Wim Broerse

(Update) Werd in het hoofdstuk van de Cisalpino geschreven over de CIS ETR 470, vanaf het ingaan van het nieuwe spoorboekje in december 2006 zal deze trein niet meer rijden.
De verbinding wordt vanaf dan gereden met een 7-delige ICE. >>

ICE 411 tijdens de proefrit. © Georg Trüb
ICE 411 tijdens de proefrit. © Georg Trüb

Laatste update door: Wim Broerse, op 12/11/2006.

Cisalpi-notes 11/11/2006
Door: Wim Broerse

Begin november stonden de sterren niet echt goed voor het Cisalpino-gezelschap: op de 8e van die maand viel de Cisalpino 154 uit vanwege een technisch defect, diezelfde dag werd een voetbalwedstrijd uitgevochten in een trein en de 9e liet de techniek het weer afweten. >>

Re 420 11122 FS Trenitalia als CIS 154. © Andre Niederberger
Re 420 11122 FS Trenitalia als CIS 154. © Andre Niederberger

Vijf jaar veiligheid in openbaar vervoer 09/11/2006
Door: Wim Broerse

Vijf jaar na de oprichting van Securitrans, Public Transport Security AG, heeft deze dochter van de SBB zich een eigen plek veroverd als het gaat om de ordehandhaving in het openbaar vervoer.
Om dit vijfjarig bestaan te vieren, maar ook om nog eens extra aandacht op zich te vestigen mocht Securitrans een Re 460 “versieren”. >>

Re 460 114-2 'Securitrans'. © Stephane Kolly
Re 460 114-2 'Securitrans'. © Stephane Kolly

U bent (waarschijnlijk) duurder uit in 2007 07/11/2006
Door: Wim Broerse

Als het aan de bij het Verband öffentlicher Verkehr (VöV) aangesloten spoorvervoerders ligt, gaat de prijs van een treinkaartje met ingang van december 2007 met minimaal drie en maximaal tien procent omhoog. Dit heeft Benedikt Weibel, opper-chef van de SBB, tijdens een interview bekendgemaakt. >>

De Simplon gaat in de etalage 04/11/2006
Door: Wim Broerse

De verkeerscommissie van de staatsraad heeft zich uitgesproken voor een hernieuwde aanbesteding van de Simplonconcessie. Daardoor kan de staat de exploitatie van de spoorlijn van Brig naar Domodossola voortzetten. >>

RTS: Versnipperd vervoer 14/10/2006
Door: Wim Broerse

(Update) De regelmatige containertrein Roggwil BE-Visp VS is een opvallende verschijning. Een lange sleep helblauwe containers met als trekkracht een al even opvallende verschijning dendert door het Zwitsers landschap. >>

BR 185 569-1 van RTS.       Foto © Patrice Airoldi, CH
BR 185 569-1 van RTS. Foto © Patrice Airoldi, CH

Laatste update door: Wim Broerse, op 16/10/2006.

Pilot-overweg bij BLS 29/09/2006
Door: Wim Broerse

Gedurende twee maanden wordt bij Griesbachmatte een nieuw soort spoorwegovergang getest door zowel de BLS, het Bundesamt für Verkehr (BAV) en het Bundesamt für Strassen (ASTRA). Doel is om op een goedkopere manier veiliger overwegen te creëren op minder druk bereden spoortrajecten. >>

PCE is nostalgie op het spoor 24/09/2006
Door: Wim Broerse

(Update) Comfortabel, gezellig en degelijk reizen en eten in combinatie met de nostalgie van de “Belle Epoque”.
Dit zijn de trefwoorden, waar het bij de firma ‘Prestige Continental Express’ (PCE) allemaal om draait. Maar dan wel aangevuld met een beetje hedendaags comfort, zoals klimaatregeling en een rustig lopend rijtuig, dankzij de moderne draaistellen met onder andere remschijven. >>

Het interieur van de Le Diamant Bar. © Georg Trüb
Het interieur van de Le Diamant Bar. © Georg Trüb

Laatste update door: Erik Kruithof, op 25/09/2006.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers