Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Algemeen
RTS: Versnipperd vervoer 14/10/2006
Door: Wim Broerse

(Update) De regelmatige containertrein Roggwil BE-Visp VS is een opvallende verschijning. Een lange sleep helblauwe containers met als trekkracht een al even opvallende verschijning dendert door het Zwitsers landschap.

RailTractionServices (RTS), gevestigd in Härkingen, is een vrij jonge onderneming. Op 19 december 2005 werd de RTS RailTractionServices (Switzerland) AG als “Schweizer Eisenbahnverkehrsunternehmen (EVU) für Gütertransporte” ingeschreven.
Doel van RTS is om met een zo slank mogelijke onderneming een totaaloplossing te bieden in de cargosector.

Er is een directe relatie met de Rexwal-Group en met RaiLogistics.
Met name de Rexwal-Group houdt zich bezig op het gebied van verhuur van goederenwagons en containers.
Deze familieonderneming is bestaat ondermeer uit RX Holding als moederbedrijf en Rexwal Services, Rexwal Finance en Rexwal GmbH als dochters. 

De in de verhuur rijdende wagons zijn onder andere ketelwagens voor mineraaloliën, chemische- en gasprodukten en containerdraagwagens.

Op 1 september 2005 lanceerde RaiLogistics onder de naam Cargo-Changer een nieuwe verbinding om houtsnippers te vervoeren van de Franse Jura naar de Borregaard pulpfabriek in Riedholz (bij Solothurn).

De houtsnippers worden vervoerd in zogenaamde swap-body containers. Dit zijn standaard containers die licht van makelij zijn, daardoor echter niet te stapelen of van bovenaf op te tillen, maar wel goedkoper qua aanschaf.
Deze verbinding is in de spoorwereld bekend onder de naam “Le Bostriche”.

De containers worden door middel van een speciaal overzetsysteem (vergelijkbaar met het Cargo Dominosysteem van SBB-Cargo) horizontaal van de vrachtwagen op de spoorwagon overgezet. Het systeem daarvoor werd ontwikkeld door Palfinger Bermüler GmbH in Duitsland. Dit systeem valt op door zijn eenvoudige bediening: één persoon kan met een afstandsbediening de verlading verzorgen.

De gebruikte containers zijn 7.45 m. lang en hebben een laadvolume van 45 m3.
Een trein heeft doorgaans 40 van deze containers geladen.

“Le Bostriche” is niet de eerste door RaiLogitics gereden verbinding: al in eerder was er “The Woodpecker”, een verbinding tussen Bulle en Luterbach, in november 2004 gevolgd door “Zeus’’, tussen Basel en Ticino. Beide worden twee keer per week gereden. “Herkulus”, gestart in januari 2006, rijdt tussen Roggwil en Visp.

RTS heeft op 30 september haar eerste eigen loc in gebruik genomen.
De BR 185 569-1 is in het zwart uitgevoerd met witte en groene opschriften. Zij wordt geleased bij MitsuiRailCapitalEurope (MRCE). Er zullen hierna nog vier locs uit de 185-5 serie door RTS bij MRCE geleased gaan worden, de nummers daarvan worden BR 185 570-573.

Voor de fotografen onder ons nog even een tip: RTS is doorlopend op zoek naar foto’s van hun treinen, hun locs of andere gebeurtenissen in samenhang met RTS.
Voor nadere bijzonderheden verwijs ik u graag naar
www.r-t-s.ch.

BR 185 569-1 van RTS.       Foto © Patrice Airoldi, CH
BR 185 569-1 van RTS. Foto © Patrice Airoldi, CH


Laatste update door: Wim Broerse, op 16/10/2006.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers