Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Algemeen
Pilot-overweg bij BLS 29/09/2006
Door: Wim Broerse

Gedurende twee maanden wordt bij Griesbachmatte een nieuw soort spoorwegovergang getest door zowel de BLS, het Bundesamt für Verkehr (BAV) en het Bundesamt für Strassen (ASTRA). Doel is om op een goedkopere manier veiliger overwegen te creëren op minder druk bereden spoortrajecten.

In Zwitserland zijn nog veel, meestal zeer weinig gebruikte, spoorwegovergangen. Deze onbewaakte overgangen zijn alleen aangeduid met een zogenaamd Andreaskruis en voldoen eigenlijk niet meer aan een gewenst beveiligingsniveau.

De spoorwegmaatschappijen, de wegbeheerders en de openbare middelen beschikken niet over de kapitalen om de veiligheid op genoemde spoorwegovergangen te verbeteren, omdat de kosten voor de bouw van een conventionele beveiliging, bestaande uit bijvoorbeeld knipperlichten en/of slagbomen, te hoog zijn.

Een werkgroep, gevormd uit vertegenwoordigers van de spoorwegen, de BAV en de ASTRA, is daarom, in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, op zoek naar oplossingen om de bewuste overgangen op kostenbesparende wijze te voorzien van een betere beveiliging. Uitgangspunt daarbij is dat de dienstuitvoering niet, en het gebruik van de spoorwegovergang iets meer, beperkt mag worden.

De spoorwegovergang Griesbachmatte tussen Sumiswald en Affoltern, aan het spoortraject Ramsei-Huttwil, is nu gedurende twee maanden onderwerp van een pilot.

Worden normaliter knipperlichten gebruikt bij een overgang, in Griesbachmatte zal de overgang worden voorzien van flitslichten. Ook komt er een signaal dat aangeeft dat de installatie buiten gebruik is. Gedurende de pilot wordt met videocamera’s het gedrag van gebruikers van de overgang in de gaten gehouden. Dit wordt, naast de technische geschiktheid van de installatie, gedurende de pilot geanalyseerd.

Een conventionele beveiliging kost al gauw CHF 200.000 voor een knipperlichtinstallatie en CHF 300.000 tot CHF 600.000 voor een installatie met slagbomen.
Het streven van de werkgroep is er op gericht om uiteindelijk een beveiliging van maximaal CHF 100.000 aan te kunnen bieden.
Door bij de spoorwegovergang in Griesbachmatte geen koppeling te maken tussen overweginstallatie en seinhuis en geen terugkoppeling te maken naar een signaal in passerende locs, naar een signaal langs het spoor of naar een treinbeïnvloedingssysteem, kan er zeer kostenbesparend gewerkt worden.
Dit zogenaamde “eilandbedrijf” zal dus nu twee maanden getest gaan worden.

Zoals normaal te doen gebruikelijk, voldoet dit eilandbedrijf niet aan de eisen die qua veiligheid op het gebied van het spoor en wegen worden gesteld.

Ook al wordt de technische geschiktheid van dit eilandbedrijf aangetoond, dan toch zal de installatie gedemonteerd worden, in afwachting van vergunning van ondermeer het BAV en de ASTRA.

Bron: BLS

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers