Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Algemeen
No Cisalpino...deel 2 18/11/2006
Door: Wim Broerse

In een eerder bericht werd geschreven over de ICE die de rol van de CIS(alpino) ETR 470 over zou gaan nemen per december 2006.
Georg Trüb, een van onze Zwitserse contacten stuurde ons wat nadere informatie.

Tot nu toe werd de verbinding Zürich – Stuttgart gemengd gereden met CIS ETR 470 en de vijfdelige ICE-T reeks 415. Met ingang van december zal alleen de ICE-T reeks 411 (zevendelig) hiervoor ingezet zijn.

De vijf treinen reeks 415, die uitgerust zijn met treinbeveiligingssysteem Integra Signum en ZUB en een stroomafnemer voor Zwitserland hebben op één van de eindwagons, worden omgebouwd. Dat wil zoveel zeggen dat tussen de beide eindwagons gewoon vijf wagons uit de (zevendelige) reeks 411 worden gevoegd waardoor ineens een voor Zwitserland geschikte ICE 411 is ontstaan.

Door deze uitwisseling veranderen er ook een paar cijfertjes: Het aantal zitplaatsen per trein gaat van 250 naar 358, het vermogen van 3000 naar 4000 kW, de lengte neemt met 51,5 m. toe naar 185 m en het gewicht gaat van 273 naar 368 ton.

Ook culinair verandert er iets: de serie 415 beschikt over een Bordbistro, de 411 daarentegen kan de gasten verwennen in een echte restauratie met 24 zitplaatsen.

De eerste omgebouwde trein, getooid met de naam ‘Kaiserslautern’ is als volgt samengesteld: rijtuig 411 084 (met Zwitserse stroomafnemer), rijtuigen 411 124, 411 224 (restauratie), 411 824, 411 724, 411 624 en 411 584 (met DB-stroomafnemer).

Tijdens een testrit op het traject Schaffhausen - Andelfingen - Winterthur werd er gekeken of de overdracht van de ZUB-informatie via de Eurobalisen en de ETM (Eurobalise Transmission Module) naar behoren functioneerde. Op genoemd traject zijn veel van dit soort balisen (bakens, WB) ingebouwd.

Met speciale dank aan Georg Trüb, CH.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers