Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
Algemeen
PCE is nostalgie op het spoor 24/09/2006
Door: Wim Broerse

(Update) Comfortabel, gezellig en degelijk reizen en eten in combinatie met de nostalgie van de “Belle Epoque”.
Dit zijn de trefwoorden, waar het bij de firma ‘Prestige Continental Express’ (PCE) allemaal om draait. Maar dan wel aangevuld met een beetje hedendaags comfort, zoals klimaatregeling en een rustig lopend rijtuig, dankzij de moderne draaistellen met onder andere remschijven.

De vloot van de PCE bestond reeds uit de restauratiewagons “Le Salon Bleu” en “Le Rubis Noir”. Met ingang van 18 september is deze uitgebreid met een derde wagon, getooid met de welluidende naam “Le Diamant Bar”.

Het voormalige SBB rijtuig, type IV, is haast niet meer te herkennen. Het is compleet omgebouwd. Naast het restauratiegedeelte met 24 plaatsen is er een bar ingebouwd. Daar kunnen nog eens 10 mensen aan plaats nemen. In het midden van het rijtuig staat een digitale vleugelpiano opgesteld.

Het interieur is ontworpen door René Bubendorf, de voorman van PCE.

De drie rijtuigen van de PCE hebben alle nog een tweede nummer: “Le Salon Bleu” heet dan “Voiture Salon_Restaurant Nr. 1071, “Le Rubis Noir” luistert dan naar “Voiture Salon-Restaurant Nr. 1072 en de nieuwste aanwinst, “Le Diamant Bar” is dan bekend onder “Piano-Bar Nr. 1073”.

Donderdag 14 september was de eerste keer dat “Le Diamant Bar” commercieel werd ingezet.
Samen met “Le Salon Bleu” en getrokken door de Ae 4/7 10997 (privé-bezit) werden zij ingezet voor een rondreis ter gelegenheid van een verjaardagsfeest. Deze reis was georganiseerd door RailEvent uit Winterthur en voerde vanaf Küsnacht via ondermeer Rapperswil, Romanshorn en Zürich weer naar Küsnacht.


Ae 4/7 10997 met “Le Diamant Bar” en “Le Salon Bleu”. © Georg Trüb


De voormalige restauratierijtuigen type IV kwamen in 1983 onder de nummers 50 85 88-73 000-003 bij de SBB in dienst.
De vier rijtuigen waren ter hoogte van de ramen rood geschilderd, terwijl het lagere gedeelte grijs was. Zij boden plaats aan 52 reizigers die in de restauratie van een traditionele keuken konden genieten. De rijtuigen wogen per stuk 50 ton en hadden een Vmax van 160 km/u.

In 1991/92 werden de rijtuigen omgebouwd voor buitenlands verkeer. Daarbij werd de maximum toegelaten snelheid verhoogd naar 200 km/u en werd er een bar ingebouwd, waardoor de zitplaatscapaciteit afnam tot 36 plaatsen. De kleuren werden toen ook violet rond de ramen, daaronder grijs met daartussen een lichtblauwe band.
Op de flanken kwam, van beneden naar boven, een brede schuine band, eerste lila en later wit, waarop het logo van de nieuwe uitbater “Mini Buffet”, later “Mitropa Suisse”. Ook veranderde de wagennummering: 61 85 88-94 000-003 werd hun administratieve naam.

In 2006 werden alle vier de rijtuigen wegens gebrek aan exploitatie uitgerangeerd. PCE ontfermde zich vervolgens over het rijtuig met het eindnummer 003.
In Olten werd de buitenkant voorzien van een nieuwe outfit: het bekende donkerblauw en crème met gele opschriften en versieringen. Voor de nummerfreaks onder ons: WR IV 61 85 08-94 003-7 P is nu het visitekaartje.

Het gewicht is door de ombouw toegenomen tot 51 ton en de maximum snelheid is nog steeds begrensd op 200 km/u.

Mocht u het rijtuig willen zien, dan zult u naar het buitenland moeten: het rijtuig is momenteel alleen toegelaten in Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk.

Bron: Prestige Continental Express/Bahnonline.ch

Het interieur van de Le Diamant Bar. © Georg Trüb
Het interieur van de Le Diamant Bar. © Georg Trüb


Laatste update door: Erik Kruithof, op 25/09/2006.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers