Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 2 mei 2024
Actueel
Zwitserland
Südostbahn
Südostbahn aan de Flirt 15/12/2006
Door: Wim Broerse

(Update) Op 8 december 2006 werd de eerste FLIRT, bestemd voor de Südostbahn (SOB) van Altenrhein naar Herisau overgebracht.

De FLIRT, een creatie van Stadler, werd, ingeklemd tussen twee Re 456’s (093, 'sersa' aan de voorzijde en 092, 'TELE TOP' achter), overgebracht van Altenrhein naar Herisau.
Dat dit op deze manier gebeurde heeft te maken met het feit dat Stadler in Altenrhein niet over een spoor met bovenleiding beschikt. Zodoende moeten alle in Altenrhein geproduceerde (elektrische) railvoertuigen elders in gebruik worden genomen. Voor de SOB FLIRT’s is deze locatie dus Herisau.

Deze FLIRT, de RABe 526 041, is de eerste van een serie van elf vierdelige stellen.
Zij zijn volledig te combineren met de FLIRT’s die al bij de SBB in gebruik zijn. Ook de gelede motorwagen van Thurbo kan aangekoppeld worden.

De naam FLIRT is ontstaan uit het samenvoegen van de eerste letters van de volgende woorden: Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug, in het Nederlands Snelle Lichte Innovatieve Regionale Motorwagen, oftewel SLIRM. (Zullen we het toch maar bij de Zwitserse afkorting houden?)

De trein biedt 219 zit- en 233 staanplaatsen en beschikt onder meer over ruime toiletten, waarmee zij voldoet aan de eisen van de Zwitserse gehandicaptenwetgeving. Zij worden elektrisch aangedreven.

De treinen zullen ingezet gaan worden op het traject Rapperswil-Art Goldau en Romanshorn-Nesslau. Zij gaan de huidige B/De 4/4 pendels vervangen.

De SOB heeft een spoornet van totaal 115.113 km. lang. Daarvan wordt 4.569 km. gepacht van de SBB.
Het hoogste punt van het spoornet is Biberegg (933 m. boven zeeniveau) en het laagste is Romanshorn (399 m. boven zeeniveau). Het maximale stijgingspromillage op het net is 50 ‰.

Volgens het jaarverslag van 2005 werden in dat jaar 11.153.000 reizigers vervoerd.

Op donderdag 21 december maakte de SOB-FLIRT RABe 526 041-9 als trein nr. 37912 een eerste testrit tussen Herisau en Arth-Goldau. De trein mocht met een V/max van 100 km/u rijden.
De terugrit werd gereden als trein nummer 37913.


Bron: Bahnonline


Laatste update door: Wim Broerse, op 23/12/2006.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers