Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 2 mei 2024
Actueel
Zwitserland
Rhätische Bahn
Krokodil loopt blauwtje 31/10/2005
Door: Wim Broerse

Als we het over blauw hebben dan gaan de gedachten al gauw uit naar de salonwagens van de RhB. Een juiste veronderstelling, want deze rijtuigen waren ook present en speelden een belangrijke rol bij de presentatie van het onderwerp van dit stukje, namelijk een blauwe krokodil! >>

Ge 6/6 I 412 en 414 broederlijk naast elkaar. © Daniel Balett
Ge 6/6 I 412 en 414 broederlijk naast elkaar. © Daniel Balett

Blik op panorama’s 25/09/2005
Door: Wim Broerse

Begin september is de eerste van de 24 nieuwe panoramarijtuigen voor de Glacier Express in Landquart aangekomen. >>

Een nieuw panoramarijtuig op het RhB-tracé. © RhB
Een nieuw panoramarijtuig op het RhB-tracé. © RhB

Grüsch houdt niet van geintjes 10/04/2005
Door: Wim Broerse

De reizigers die het RhB-station Grüsch aandoen, treffen daar vanaf 1 april 2005 weer een geopend en bemensd loket. En dat is géén 1 aprilmop. De stationschef, Esther Tanner, biedt naast het verstrekken van informatie en de verkoop van kaartjes, ook dranken, snacks en tijdschriften in de verkoop aan. Doordat er flink bezuinigd moest worden zag de Rhätische Bahn zich genoodzaakt het station als onbemand station verder te laten gaan. Daardoor was er op het gebied van dienstverlening in Grüsch eigenlijk niet veel meer. Helaas is Grüsch geen uitzondering. In het kader van bezuinigingen moesten diverse andere stations hun bemensing inleveren, daar personele kosten een groot deel uitmaken van de kosten van elke onderneming. Daar waar er bezuinigd kan worden op deze kosten wordt dat dan ook gedaan. Maar dit soort maatregelen zijn zowel voor de RhB, de gemeentes en niet in de laatste plaats de reiziger pijnlijk. Daarom zoekt de RhB naarstig naar oplossingen en vond voor enkele stations al middelen en manieren om de reiziger toch weer een stuk van de oude service terug te geven. >>

RhB bestelt meer panoramarijtuigen 17/05/2004
Door: Niels Kruithof

Naast de al eerder bestelde panoramarijtuigen voor de Glacier Express heeft de RhB tevens een extra order bij Stadler geplaatst voor 10 panoramarijuigen. Na aflevering van deze serie zullen in zowel de Bernina als de Heidi Express vanaf zomer 2006 alleen nog maar panoramarijtuigen worden ingezet. In de winter zullen in alle sneltreinen op het Albulatraject ook een eerste en een tweede klas panoramarijtuig meerijden. De order heeft een waarde van ongeveer 18 miljoen Zwitserse Frank.

Bernina-Express het spoor bijster 03/08/2003
Door: Erik Kruithof

Op maandag 21 juli is de Bernina-Express het spoor bijster geraakt tijdens het binnenrijden van Cavaglia. De Gem 4/4 802 en ABe 4/4 45 welke de trein trokken zijn volledig uit de rails gelopen. Van het eersteklas rijtuig A 1292 ontspoorde alleen het voorste draaistel. Bij de ontsporing vielen geen gewonden. De herspoorploeg was snel terplaatse en de reizigers werden na aankomst van vervangende motorwagens met de niet ontspoorde rijtuigen terug gebracht naar Pontresina. De oorzaak van de ontsporing is nog niet bekend. >>

Hersporing van de Bernina-Express.
Hersporing van de Bernina-Express.

Verbouwing station Schiers 31/05/2003
Door: Niels Kruithof

Naast het station van Filisur zal ook het station van Schiers verbouwd worden. In richting van Grüsch/Landquart zal tevens een dubbelspoor met een lengte van ongeveer 2 kilometer gebouwd worden. Het dubbelspoor moet de kans op vertragingen verkleinen. In Schiers kruizen steeds in een korte tijd diverse treinen, waardoor nu regelmatig vertragingen ontstaan en de aansluitingen op de SBB treinen in Landquart gemist worden. Om de veiligheid van de passagiers te vergroten komt er een onderdoorgang naar het middenperron dat voorzien wordt van een houten overkapping. De perrons worden verhoogd waardoor het in- en uitstappen gemakkelijker wordt. De verouderde sporen, beveiliging en de technische installatie worden tevens vernieuwd.

Grote verbouwing station Filisur 24/05/2003
Door: Niels Kruithof

De RHB is begonnen met het verbouwen het station Filisur. In plaats van de huidige vijf sporen zullen in de nieuwe situatie er vier sporen komen. Dit moet de bouw van een nieuw middenperron met onderdoorgang mogelijk maken. Het dak van het nieuwe perron bestaat uit een houtconstructie. Het stationsgebouw zal worden teruggebouwd in de oorspronkelijke situatie en het hoofdperron zal tevens vernieuwd worden. In de richting van Alvaneu/Chur zal een dubbelspoor van 0,5 kilometer gebouwd worden. De kruisingen van de sneltreinen kunnen hierdoor naar Filisur en Thusis verplaatst worden. Tevens zullen ook de verouderde technische installaties en de beveiliging totaal vernieuwd worden. De historische sporen naar de draaischijf en de waterkraan zullen net zoals het klokkenspel dat voor naderende treinen waarschuwt behouden blijven.

Jubilea Albula en Ruinaulta 10/05/2003
Door: Niels Kruithof

Deze zomer bestaan zowel het Albula-traject als het traject door de Ruinaulta 100 jaar. Deze trajecten behoren tot de mooiste van de Rhätischen Bahn. Ter gelegenheid van het de jubilea vinden er diverse activiteiten plaats en zet de RHB tevens extra historische treinen in. De dienstregelingen van de extra treinen en andere informatie is te vinden op de internetsite van de RHB: http://www.rhb.ch/.

Minder inkomsten voor de RhB 10/05/2003
Door: Niels Kruithof

De RhB heeft in 2002 een verlies geleden van ongeveer 1 miljoen Zwitserse Franken. De inkomsten in het personenvervoer namen rond de 4 procent af en de verdiensten in het goederenvervoer daalden met 3 procent. Ook voor de komende twee jaren houdt men rekening met een verlies van 4 miljoen Frank per jaar. Om het tij te keren wil de RhB de Mesolcina-lijn waarop de RhB alleen nog beperkt goederenvervoer uitvoert stilleggen. Op de overige trajecten zullen in het tussenseizoen minder treinen rijden en meer treinen zullen zonder conducteur rijden. Daarnaast zal ook de werkweek van 41,5 uur niet gelijk gesteld worden met de 39-urige werkweek van de SBB. De verliezen zijn onder andere veroorzaakt door de slechte economische situatie en door noodweer veroorzaakte schade.

RhB loc 'Die kleine rote' uit de serie Ge 4/4 III; De kleine rode in rode cijfers.
RhB loc 'Die kleine rote' uit de serie Ge 4/4 III; De kleine rode in rode cijfers.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers