Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 2 mei 2024
Actueel
Zwitserland
Rhätische Bahn
En een mijlpaal in Prättigau 10/09/2006
Door: Wim Broerse

Op 5 september had de Rhätische Bahn weer een feestje te vieren.
Op die dag werd namelijk de nieuwe Saastunnel geopend, zeven jaar na de opening van de Vereinatunnel in hetzelfde traject.
De nieuwe tunnel vervangt de oude die ongeveer sinds de oprichting van de RhB in gebruik was.

De tunnel is bij de eerste indruk geen indrukwekkend bouwwerk. De lengte is “maar” 67 meter, zeg maar ongeveer 250 keer korter dan de Vereinatunnel bij Klosters. Daarbij is de nieuwe tunnel ook nog eens ten opzichte van de oude gekrompen met 20 meter.

Deze oude Saastunnel was de enige nog in originele staat verkerende tunnel uit de oertijd van de RhB. Dit had als nadeel ondermeer dat het profiel van vrije ruimte veel te krap was naar de huidige maatstaven. Daardoor was het ook niet mogelijk om vluchtwegen of schuilruimten te creëren.
Vanwege het profiel was de maximum snelheid al gesteld op 45 km/u, wat zelfs voor een smalspoorbaan wat laag is.
Door het nauwe profiel was het ook sterk af te raden om naar buiten te leunen in de tunnel. De gevolgen laten zich raden waarschijnlijk…Maar ook de ophanghoogte van de rijdraden was eigenlijk niet meer van deze tijd, maar wel het maximaal haalbare. Kortom, diverse goede redenen voor nieuwbouw.

De nieuwe tunnel werd aan de dalzijde van de oude geboord. De plannen en planning ontstonden in 1993. Dankzij een lichte optimalisering van het tracé kan dit nu over de gehele lengte tussen Küblis en Saas met een maximale snelheid van 50 km/u bereden worden.

De tunnel kent vanaf de zijde Küblis een stijging van 43 ‰. Vanaf die kant is zij ook uitgebroken, waarbij gebruik werd gemaakt van een baggermachine en boorhamers.

Vanwege het feit dat de bovenliggende laag niet extreem dik is, moesten er extra maatregelen genomen worden om ijsvorming in de tunnel te voorkomen. De tunnel is van een extra afdichtende laag voorzien.

In oktober 2005 werd het feestje ter gelegenheid van de “eerste spade” gevierd; al in november 2005 werd de tunnel doorgebroken. De goede rekenaars onder ons hebben dus allang berekend dat de bouwtijd net elf maanden in beslag heeft genomen.
In die tijd heeft men ongeveer zes miljoen Zwitserse Franken uitgegeven aan de tunnel.

De oude tunnel wordt in tact gelaten en is aan een privaat persoon overgedragen. Wat die er voor plannen mee heeft is niet bekend.

Bron: RhB

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers