Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
BLS
Intercity spoor bijster 26/08/2005
Door: Wim Broerse

Een ongeveer 20 meter brede modder- en steenlawine heeft maandag 22 augustus op het Lötschbergtraject een Intercity het spoor bijster doen raken. Volgens mededeling van de BLS raakte niemand gewond. Vlak voor één uur die dag werd het spoor tussen de Hondrichtunnel en het station Heustrich geblokkeerd door de naar beneden gegleden modder en steen. Een van Bern naar Brig rijdende Intercity reed op de massa in, waarbij de voorste as van de loc naast de rails kwam te staan. Doordat de loc in de vrije ruimte van het parallelspoor kwam te staan, werd ook het spoor richting Goppenstein geblokkeerd. Op dat spoor, (wat aan de dalzijde ligt) naderde op dat moment een Intercity, die licht door de ontspoorde loc werd geraakt. Deze trein bleef gelukkig in het spoor. Het Lötschbergtraject is tot nader order gestremd. >>

BLS stapt over op asfalt 27/06/2005
Door: Wim Broerse

Op vrijdag 17 juni heeft de Bern-Lötschberg-Simplonlijn (BLS) in Frutigen (BE) het eerste spoorstuk op een vaste ondergrond in gebruik genomen. Bij deze techniek is het ballastbed, wat normaal bestaat uit een dikke laag kiezels, vervangen door een laag asfalt. Tot nu toe werd deze ondergrond voor een spoorbaan in Zwitserland alleen maar in tunnels gebruikt. >>

BLS aan de haal met SBB materiaal 11/06/2005
Door: Wim Broerse

Sinds ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2004 behoren de crême/oranje rijtuigen van de SBB, type EW III “Swiss Express” tot het verleden. De rijtuigen gingen over naar de BLS en doen daar nu hun rondjes. Naast deze rijtuigen nam de BLS ook zes locomotieven van het type Re 4/4 II over van de SBB. Deze locs zijn of worden in de nieuwe BLS kleurstelling (grijs/blauw/groen) overgeschilderd. Zij worden hoofdzakelijk voor de BLS EW III pendel-treinen ingezet. Ook werd door de BLS van de Bundesbahnen de SBB DZt 911 overgenomen, welke is omgenummerd naar BLS Dt 938. Was dit rijtuig bij de SBB een stuurstand met bagageafdeling, bij de BLS heeft het ingeboet in kwaliteiten: Het wordt alleen als stuurstand gebruikt. De deuren aan zowel de zijkant als de deur in de frontpartij zijn afgesloten. Om montage van het ZUB 262 systeem (trein-controle-systeem, WB) mogelijk te maken, is op sommige plaatsen de bodem van het rijtuig verwijderd. >>

Dt 938 (ex SBB DZt 911) in zijn nieuwe rol. © Wim Broerse
Dt 938 (ex SBB DZt 911) in zijn nieuwe rol. © Wim Broerse

BLSRM 17/04/2005
Door: Wim Broerse

Dat hou ik nog maar even als naam voor de nieuwe onderneming die ontstaat als de BLS en RM definitief samengaan. En dat moment komt steeds dichterbij, zeker nu de grootste aandeelhouders, de Kantons Bern, Luzern, Solothurn en de Staat, besloten hebben de beide spoorwegondernemingen in één keer te laten fuseren. De samenwerking tot nu toe moet snel en consequent uitgebuit worden en de nieuw te vormen onderneming zal zich een concurrerende marktpositie moeten verwerven op de toekomstige spoorwegmarkt. Dat is in grote lijnen de uitkomst van een gesprek wat de aandeelhouders hebben gevoerd met de bestuursraden van zowel BLS Lötschbergbahn AG als Regionalverkehrs Mittelland. >>

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers