Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
BLS
BLS geeft marsorders 19/12/2005
Door: Wim Broerse

Recent heeft de BLS de regels voor het gebruik van de Lötschberg basistunnel vastgesteld.

De BLS Lötschbergbahn AG heeft, als exploitant van het 40 kilometer lange Lötschberg basistraject de gebruiksregels hiervoor vastgesteld en voor de geïnteresseerden op Internet gepubliceerd. De planning is dat het NEAT-bouwwerk in juni 2007 met een gereduceerd rijschema in dienst wordt genomen. Zodoende kunnen er dan, naast het commerciële verkeer, ook instructie- en wegleerritten plaatsvinden, voordat het traject op 9 december 2007 (ingang nieuwe dienstregeling, WB) volledig in gebruik genomen gaat worden.

Het Lötschberg basistraject omvat de 34,6 kilometer lange basistunnel, gelegen tussen Frütigen (noordzijde) en Raron (zuidzijde), de aansluiting Frutigen zelf en in het zuiden de aansluiting St. German.

De BLS heeft nu de gebruiksregels voor het hele traject in een document vastgelegd. Het document, wat door het BAV (Bundesamt für Verkehr, WB) is goedgekeurd, bevat enerzijds de technische beschrijvingen met bijvoorbeeld de stijging en dalingen in promille, het vrije profiel, hoogte van de rijdraden etc. en anderzijds de eisen die aan het over het traject te vervoeren rolmaterieel worden gesteld. Daarbij moet dan gedacht worden aan treinbeveiliging en eisen voor brandpreventie.

Het genoemde document is voor belangstellenden op Internet te benaderen via onderstaande link: http://www.bls.ch/unternehmen/trassen_d.html

Bron: BLS

Passage van Re 485 001 en een Re 465 met een HUPAC-trein in Hohten (VS). © Sander Broerse
Passage van Re 485 001 en een Re 465 met een HUPAC-trein in Hohten (VS). © Sander Broerse

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers