Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
BLS
Nog meer service in de tunnel 18/06/2006
Door: Wim Broerse

Naast de reeds eerder genoemde Am 843’s die de BLS heeft besteld voor de Lötschberg basistunnel, zijn er ook tien zogeheten ‘storingsinterventievoertuigen’ (SIF 54.24) aangeschaft.

Twee daarvan zijn, vanwege hun inzetgebied, zijnde de Lötschberg basistunnel, voorzien van ETCS.

Om de dienstuitvoering op het Lötschberg Basistunnel (LBT) traject veilig en zoveel mogelijk storingsvrij te laten verlopen is het nodig om daarvoor speciale voertuigen aan te schaffen. Deze worden gestationeerd in het onderhouds- en interventiecentrum in Frutigen, wat momenteel in aanbouw is.

De SIF’s dienen ertoe om als er een storing optreedt in de LBT snel ingezet te worden en materieel en mensen naar de plek van de storing te vervoeren. Zodoende kan de storing zo snel mogelijk worden verholpen en het verkeer weer doorgang vinden.

Er worden twee SIF’s aangeschaft: een wordt er ingedeeld bij de sectie spoor en de andere bij de sectie bovenleiding. De SIF’s kunnen een maximum snelheid van 100 km/u halen. Zij worden voorzien van met hun taak overeenkomende apparatuur. Daartoe behoren, naast een hydraulische kraan, ook een soort stalen werkmand en opbergmogelijkheden voor kleinere voertuigen. Om het werk te vereenvoudigen en versnellen worden de SIF’s van afstandsbediening voorzien. Zij hebben twee motoren en zijn daardoor in staat om aanhangerlasten op bergtrajecten te verslepen.


BLS SIF 54.24. © Robel


De voertuigen worden door de firma Robel (D) gebouwd.Door een uitgekiend onderhoudstraject zullen de ongeplande werkzaamheden in de LBT tot een minimum beperkt blijven. Daarom is de verwachting dat inzet van de SIF’s meestal tijdens de geplande onderhoudswerkzaamheden zijn.

De BLS heeft gelijktijdig haar vloot aan onderhoudsmaterieel tegen het licht gehouden en besloten om voor het BLS-net nog eens acht SIF’s aan te schaffen. Deze worden gestationeerd in o.a. Holligen, Weissenbühl, Spiez en Frutigen.

Ook voor de Lötschberg basistunnel zijn door de BLS nog eens 12 railvoertuigen aangeschaft bij de firma Schörling-Brock (D). Deze zijn met een vlakke laadvloer uitgerust en dienen ter ondersteuning bij onderhoudswerkzaamheden. Enkele daarvan zijn zelfrijdend en de voertuigen zijn, afhankelijk van hun inzet, voorzien van een kraan of ander soort materiaal.
Op de platte vloer kunnen, naar behoefte, containers geplaatst worden. Deze containers, 6 voor de LBT en 26 voor het BLS-net, worden in diverse vormen geleverd. Zo zijn er 17 geschikt manschappenverblijven voor 6 of 12 personen en 15 voor het vervoer van materialen. Een dertiende SIF is bestemd voor het BLS-net.

Nog een nieuwtje voor de BLS: Op de komende Innotrans in september dit jaar zal de firma Robel de zogenaamde ‘Mobiele instandhoudingseenheid’ overdragen aan de BLS.
Het gaat hier om een overdekte werkplek voor wegarbeiders. De overkapping wordt gedragen door twee dubbelassige draaistellen en is aan een zijde voorzien van een cabine, waarin twee mensen kunnen zitten.


Mobile Instandhaltungseinheit 69.50 van de BLS. © Robel


Zo’n werkplek dient allereerst de veiligheid: door de overkapping kunnen wegwerkers niet meer op het naastgelegen spoor komen. Dankzij geïntegreerde apparatuur kan er ook sneller gewerkt worden. Speciale aandacht is besteed aan de verlichting: deze is zo opgehangen dat zij nooit verblindend is.

Doordat de bovenbouw te verstellen is zullen de wegwerkers stukken minder last hebben van weersomstandigheden, wat de rentabiliteit ten goede komt. De eenheid is verder nog voorzien van zowel optische- als akoestische waarschuwingsmogelijkheden.

Bron: BLS/Robel

Tekeningen © BLS en © Robel.
Tekeningen © BLS en © Robel.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers