Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
BLS
BLS 13 keer laag bij de grond 29/09/2006
Door: Wim Broerse

De bestuursraad van de BLS heeft een krediet goedgekeurd ter grootte van CHF 105 miljoen voor de aanschaf van dertien vierdelige lagevloer treinen ten behoeve van de per december 2007 nieuw in gebruik te nemen RegioExpress Lötschberg.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2007 biedt de BLS tussen Spiez en Brig een uurdienst aan over het Lötschbergtraject.

Dit heeft mede te maken met het feit dat IC-treinen door de aanleg van de Lötschberg basistunnel (LBT) in Frutigen niet meer kunnen stoppen.
Na de ingebruikname van de LBT zal de BLS de ontsluiting van het Kandertal en de Lötschberg Südrampe veiligstellen door het instellen van een RegioExpress (RE) in een uurdienst.

Het materieel ten behoeve van deze RE moet nog worden aangeschaft. Daartoe is er een openbare inschrijving uitgegeven waarvoor zich vier gegadigden hebben gemeld.
Met de aanschaf van het materieel, inclusief reserveonderdelen, financiering-, project- en ingebruikstellingkosten, is een totaal bedrag van CHF 105 miljoen gemoeid.

Uiteindelijk is het consortium Bombardier/Alsthom als gelukkige uit de bus gekomen.
Zij hebben een offerte gedaan op basis van het al langer in gebruik zijnde NINA-materieel. Voor de RE wordt het nu een 62 meter lange, vierdelige, lagevloer trein, welke over 193 zitplaatsen beschikt (40 1e en 153 2e klas).
De treinen wegen per stuk 105 ton schoon aan de haak. Vier van de in totaal tien assen zijn aangedreven.
Met het oog op de inzet in het toeristisch verkeer worden de treinen op verzoek van de BLS extra uitgerust met panoramaramen, bagagenissen, skirekken en reizigersinformatie.
De treinen zijn van het type RABe 525 101 – 113. Zij worden in Villeneuve gebouwd. Vanaf het voorjaar 2008 worden zij uitgeleverd.

Gedurende de overgangsfase tussen de ingang nieuwe dienstregeling en de ingebruikname van het nieuwe materieel zullen door BLS locs getrokken pendeltreinen de dienst waarnemen.

De IC’s tussen Bern en Visp-Brig en de Eurocity van en naar Mailand rijden met de ingebruikname van de LBT door die tunnel, waarbij zij geen stop hebben tussen Spiez en Visp.
Door de ingebruikname van de RE’s krijgen het Lötschental en de Lötschberg Südrampe een snelle en comfortabele verbinding met het nationale en internationale spoorwegnet.

De Re’s zullen op de Südrampe Goppenstein, Hohtenn, Ausserberg, Eggerberg, Lalden en Brig als halte hebben.
Op de Nordrampe zullen Kandersteg, Frutigen, Reichenbach en Mülenen worden aangedaan.

Het is de bedoeling dat de RE’s uiteindelijk naar Bern door zullen rijden, zodat het overstappen in Spiez tot het verleden gaat behoren en ook om Thun en Münsingen te kunnen bedienen.
Omdat er in het Aaretal nog wat capaciteitsproblemen zijn op te lossen zal dit stapsgewijs bereikt moeten gaan worden.
Daarom zullen vanaf december 2007 op werkdagen drie treinparen per dag in zowel ochtend- als avondspits naar Bern doorrijden, terwijl dit er op zaterdagen vier zullen zijn. Op zondagen rijden alle 16 treinparen van en naar Bern.
Na de infrastructurele aanpassingen in het Aaretal zullen, zoals het er nu uitziet, in 2011 alle RE’s van en naar Bern rijden.

De BLS heeft nog meer nieuwe ideeën: in 2008 komt zij met het ‘Flügelzugkonzept Lötschberg/Simmental’.
Daarbij zullen in zuidelijke richting rijdende treinen in Spiez ontkoppeld worden: het voorste deel gaat verder richting Lötschberg, het achterste naar Zweisimmen. Op de terugweg zullen beide delen in Spiez samengevoegd worden en als geheel naar Bern rijden.
Op deze manier krijgt het Simmental ook een regelmatige aansluiting met Bern.

Bron: BLS

BLS 13 keer laag bij de grond. © BLS
BLS 13 keer laag bij de grond. © BLS

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers