Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
SBB Cargo
Meer goederen via het spoor 11/06/2005
Door: Wim Broerse

Dat luidt het devies van de laatste jaren. Er wordt enorm geïnvesteerd om het goederenvervoer over de weg over te hevelen naar het spoor. Maar de realiteit is wel eens anders dan men graag wil. >>

Een alternatief voor Landi? © Wim Broerse
Een alternatief voor Landi? © Wim Broerse

Luisteren... om niets te horen 04/05/2005
Door: Wim Broerse

Maandag 11 april is men tussen Belp en Toffen begonnen met het nemen van remproeven met diverse soorten goederenwagons. Doel van de proeven was het meten van het geluidsniveau voortgebracht door, en het gedrag van, de nieuwe, geluidsarme kunststof remvoeringen. >>

Ook een beetje voor het milieu... © Wim Broerse
Ook een beetje voor het milieu... © Wim Broerse

Ae 6/6 als cultureel erfgoed 02/05/2005
Door: Wim Broerse

Waar voor ons, Nederlanders, de Koploper als een beeldbepalende trein wordt genoemd, is dit voor de Zwitsers de Ae 6/6 locomotief. Deze locs hebben het verschijningsbeeld van de SBB de laatste 50 jaar sterk bepaald. Vanwege hun veelvuldige inzet op dit traject werden zij al gauw de “Gotthardloks” genoemd. Nog steeds staan de locs in dagelijkse inzet. Maar, hun inzet is eindig. SBB Cargo, de huidige toeziend voogd van de Ae 6/6 familie zet de komende jaren een aantal exemplaren langs de kant vanwege ouderdomsverschijnselen. Met de opening van het nieuwe Gotthard basistraject in 2014 zal er echt werk worden gemaakt van het uitrangeren van de serie. >>

SBB Cargo pendelt op twee stromen 28/04/2005
Door: Wim Broerse

SBB Cargo heeft twaalf nieuwe tweestroom-systeemlocs in gebruik genomen. Deze locomotieven kunnen zowel in Zwitserland als in Italië ingezet worden. Daardoor kan de tijdrovende locwissel in Luino komen te vervallen. Volgens eigen opgave van SBB Cargo is zij daarmee de eerste Europese goederenvervoerder die goederentreinen doorgaand van Zwitserland naar Italië rijdt. De twaalf locs, van het type Re 484 worden sinds 4 april volgens dienstregeling ingezet tussen de HU-PAC-terminal in Busto-Arsizio (I) en de Tessiner stad Bellinzona (CH). De komende weken zullen nog eens zes machines van dit type in gebruik genomen gaan worden. Vertrekpunt van de internationale treinen in het gecombineerde verkeer zijn de containerterminals in Duitsland, waar SBB Cargo de treinen overneemt van andere vervoerders, en vervolgens onder eigen regie naar noord Italië rijdt.

Bron: SBB Cargo

Re 484 017-9 op 20.4.05 in Luino © Daniel Schärer
Re 484 017-9 op 20.4.05 in Luino © Daniel Schärer

SBB wapent zich tegen diefstal 12/04/2005
Door: Wim Broerse

De SBB ziet niet langer meer lijdzaam toe hoe bij de zogenaamde “Gotthardlocs” bij nacht en ontij de Kantons- of gemeentewapens worden gestolen. Besloten is om de wapens voorlopig op rechtmatige wijze te laten verwijderen en later op een diefstalbestendige wijze weer aan te brengen. De laatste maanden is gebleken dat van diverse Ae 6/6-en de aan de buitenzijde van de locs aangebrachte wapens zijn weggenomen. Om te voorkomen dat dadelijk alle Kantons- en gemeentewapens verdwenen zijn heeft SBB-Cargo, die de eigenaresse is van de locs, besloten om zelf maar de nog resterende wapens te demonteren. Ook is dit besluit genomen vanuit het oogpunt van veiligheid. Personen die de wapens wegnemen, moeten zich uiteraard daarvoor in het spoor begeven en dat kan risico’s met zich meebrengen. Hoeveel wapens er inmiddels gestolen zijn, kon de SBB nog niet meedelen. De loc Ae 6/6 is inmiddels een legendarisch type. Tussen 1952 en 1966 zijn er 120 exemplaren gebouwd en in bedrijf gesteld. 25 exemplaren van de in de volksmond genoemde “Gotthardlocs” werden voorzien van een wapen van de toen bestaande Kantons. De overige Ae 6/6-en kregen Stads- of gemeentewapens. Boven het wapen prijkt ook nog eens de naam van het Kanton of de stad. Momenteel is de Ae 6/6 alleen nog ingezet in de goederendienst, waar zij de ruggengraat van het binnenlands vervoer vormt. Ongeveer 10 van de 120 stuks staan terzijde gesteld. Het restant zal in ieder geval tot aan de opening van de Gotthard basistunnel voor SBB Cargo hun krachten kunnen laten zien.

Een SBB loc uit de serie Ae 6/6.
Een SBB loc uit de serie Ae 6/6.

SBB Cargo sluit samenwerking met ERS 10/10/2003
Door: Erik Kruithof

SBB Cargo en ERS Railways gaan samenwerken op de as Rotterdam-Noord-Italië om kosten te reduceren en de kwaliteit en stiptheid van de treinen te verbeteren. Beide bedrijven hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten die per 1 januari 2004 in werking treed. ERS zal de tractie voor de treinen leveren tot Basel. In Basel zal SBB Cargo de trein overnemen en naar Italië brengen.

SBB Cargo bestelt extra meersysteemlocs 24/05/2003
Door: Niels Kruithof

SBB Cargo heeft Bombardier Transportation de opdracht gegeven voor de levering van 18 extra meersysteemlocs. Swiss Rail Cargo Italy, een dochterfirma van SBB Cargo, zal de locs die geschikt zijn voor 15 Kv wisselspanning en 3 Kv gelijkstroom in het grensoverschrijdende goederenvervoer tussen Zwitserland en Italië inzetten. De locs zijn een verdere ontwikkeling van de Br 185 en zullen vanaf oktober 2004 tot maart 2005 als Re 484 in dienst komen. Met de orde is een bedrag van 66 miljoen Euro gemoeid. >>

Br 185 009-8 van DB Cargo te Dillingen, augustus 2001
Br 185 009-8 van DB Cargo te Dillingen, augustus 2001

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers